TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

13 mln zł na renowację Kanału Ślesińskiego
PAP - Opublikowano: 15.10.2018 18:00:07
13 mln zł na renowację Kanału Ślesińskiego

Rząd chce włączyć Wielkopolskę w całą sieć dróg śródlądowych Europy Zachodniej.

Blisko 19 mln zł zostanie przekazanych na renowację Kanału Ślesińskiego (Wielkopolskie) - poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Inwestycja ma przywrócić drożność kanału i ożywić turystykę wodną w regionie.

Kanał Ślesiński jest zlokalizowany w województwie wielkopolskim, w powiecie konińskim. W jego skład wchodzą śluzy: Morzysław, Pątnów, Gawrony i Koszewo oraz Jaz Gawrony. W przyszłym roku zostanie wykonana przebudowę grobli między śluzami Gawrony i Koszewo. Kanał Ślesiński jest ważnym pod względem gospodarczym szlakiem żeglownym II klasy, natomiast grobla zapewnia ochronę przyległych gruntów przed zalaniem wodami kanału. Inwestorem są Wody Polskie.

Minister Gróbarczyk podczas poniedziałkowej -15 października - konferencji w Koninie przyznał, że renowacja Kanału Ślesińskiego jest jednym z elementów planu przywrócenia żeglowności na rzekach.

-"Trudno sobie wyobrazić, że tędy będą przepływać wielkie barki wiozące kontenery. Chcemy koncentrować na etapie udrażnia cieków wodnych pod kątem turystycznym. Żegluga śródlądowa to jeden z obszarów atrakcyjnych turystycznie nie tylko dla Polaków. Z naszych obserwacji wynika, że nasz kraj stał się atrakcyjny pod kątem turystyki wodnej" - podkreślił Gróbarczyk.

Dodał, że ze strony miasta oczekuje oferty turystycznej w zakresie rozbudowy mariny, ale przede wszystkim stworzenia żeglugi.

-"Mamy kilka ciekawych programów dla tzw. krótkiej żeglugi, łatwo jest na nie pozyskać środki" - mówił.

Szacowany koszt renowacji kanału to 13 mln 350 tys. zł. W ramach inwestycji będzie przebudowana grobla między śluzami Gawrony i Koszewo (1,6 mln), wymienione zostaną mechanizmy wrót przeciwpowodziowych (250 tys.) oraz przywrócona zostanie głębokość tranzytowa kanału (11,5 mln). Jednym z ważnych zadań do wykonania na drodze wodnej jest wymiana na Śluzie w Morzysławiu mechanizmów wrót przeciwpowodziowych oraz odmulenie kanału. Wykonanie odmulenia jest niezbędne dla przywrócenia podstawowych parametrów odpowiadających drodze wodnej drugiej klasy. Umożliwi to bezpieczne korzystanie ze szlaku także większym jednostkom pływającym.

-"To przerwanie takiej niemożności, która panowała. Wiele inwestycji było robionych w tym regionie, ale Kanał Ślesiński jak był płytki, tak dalej jest. Chcielibyśmy uruchomić Konin pod kątem turystycznym, dać mu tę możliwość włączenia się w sieć dróg śródlądowych. Tak jak uruchomiliśmy Kanał Żerański w Warszawie i chcemy połączyć Warszawę z wielkimi jeziorami, tak Wielkopolskę chcemy włączyć w całą sieć dróg śródlądowych Europy Zachodniej" - podkreślił minister.

Dodatkową inwestycją będzie postawienie nakładem ok. 5,5 mln zł budowli hydrotechnicznej na połączeniu Jeziora Pątnowskiego z Jeziorem Licheńskim. Dzięki temu Jezioro Licheńskie będzie bardziej dostępne dla żeglugi, przez co zwiększy się atrakcyjność drogi wodnej - Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, która swoim zasięgiem obejmuje także województwa kujawsko-pomorskie i lubuskie. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Kanał Ślesiński
MGMiŻŚ
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.