Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

180 mln euro na tunel pod Świną

infoship
27.06.2018 15:00
0 Komentarzy

Około 180 mln euro z unijnych funduszy polityki spójności zostanieprzeznaczone na tunel pod rzeką Świną, który ma połączyć Świnoujście – poinformowałakomisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Projekt obejmuje budowę tunelu pod rzeką i drogi łączącej prawy i lewy brzegoraz odpowiednich połączeń drogowych.Pomoże to mieszkańcom Świnoujścia szybciejdojeżdżać na drugą stronę, bez konieczności czekania na prom, tak jak to jestobecnie. Projekt powinien zostać ukończony w kwietniu 2022 r. Pieniądze mają

Trzy miesiące czekania

– Na tą wiadomość czekaliśmy od 26 marca. To historyczna chwila, szczęśliwy dzień nie tylko dla nas świnoujścian. To świetna wiadomość także dla wszystkich, którzy do nas przyjeżdżają lub odwrotnie – nie przyjeżdżają, bo odstraszają ich czekanie w kolejkach na przeprawę promową. Za 4 lata, gdy tunel będzie gotowy, kolejki przejdą wreszcie do historii – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

– Zgoda Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie jest potrzebna zawsze wtedy, gdy koszty inwestycji przekraczają 50 milionów euro, a w przypadku inwestycji transportowych – 75 milionów – wyjaśnia minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Od czasu przesłania informacji o inwestycji do Komisji Europejskiej, ta ma 3 miesiące na wydanie negatywnej decyzji albo dodatkowe pytania.

– Ten termin upłynął wczoraj, bo informację przesłaliśmy komisji 26 marca. Mamy więc milczącą zgodę na dofinansowanie, a miasto ma pewność, że może dalej działać. Pieniądze unijne są w 100 procentach pewne – mówi minister Jerzy Kwieciński.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz dodaje, że 5 lipca planowane jest podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu z konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Jeżeli umowa z wykonawcą zostanie podpisana w planowanym terminie, to będzie ona miała 48 miesięcy na realizację tunelu. Wartość inwestycji to prawie 913 milionów złotych, a dofinansowania unijnego – prawie 776 milionów złotych. Różnicę Miasto pokryje z własnego budżetu. Unijne środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Podstawowe parametry techniczne tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam:

Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m

Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m

Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m

Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m

Tunel jednorurowy, dwukierunkowy

Łączna szerokość jezdni : 11 m

Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku – po 3,5 m

Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m

Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.

Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.

Komentarze