180 mln euro na tunel pod Świną
Około 180 mln euro z unijnych funduszy polityki spójności zostanieprzeznaczone na tunel pod rzeką Świną, który ma połączyć Świnoujście – poinformowałakomisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.
Projekt obejmuje budowę tunelu pod rzeką i drogi łączącej prawy i lewy brzegoraz odpowiednich połączeń drogowych.Pomoże to mieszkańcom Świnoujścia szybciejdojeżdżać na drugą stronę, bez konieczności czekania na prom, tak jak to jestobecnie. Projekt powinien zostać ukończony w kwietniu 2022 r. Pieniądze mają
Trzy miesiące czekania
– Na tą wiadomość czekaliśmy od 26 marca. To historyczna chwila, szczęśliwy dzień nie tylko dla nas świnoujścian. To świetna wiadomość także dla wszystkich, którzy do nas przyjeżdżają lub odwrotnie – nie przyjeżdżają, bo odstraszają ich czekanie w kolejkach na przeprawę promową. Za 4 lata, gdy tunel będzie gotowy, kolejki przejdą wreszcie do historii – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
– Zgoda Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie jest potrzebna zawsze wtedy, gdy koszty inwestycji przekraczają 50 milionów euro, a w przypadku inwestycji transportowych – 75 milionów – wyjaśnia minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Od czasu przesłania informacji o inwestycji do Komisji Europejskiej, ta ma 3 miesiące na wydanie negatywnej decyzji albo dodatkowe pytania.
– Ten termin upłynął wczoraj, bo informację przesłaliśmy komisji 26 marca. Mamy więc milczącą zgodę na dofinansowanie, a miasto ma pewność, że może dalej działać. Pieniądze unijne są w 100 procentach pewne – mówi minister Jerzy Kwieciński.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz dodaje, że 5 lipca planowane jest podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu z konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Jeżeli umowa z wykonawcą zostanie podpisana w planowanym terminie, to będzie ona miała 48 miesięcy na realizację tunelu. Wartość inwestycji to prawie 913 milionów złotych, a dofinansowania unijnego – prawie 776 milionów złotych. Różnicę Miasto pokryje z własnego budżetu. Unijne środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Podstawowe parametry techniczne tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam:
Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m
Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m
Tunel jednorurowy, dwukierunkowy
Łączna szerokość jezdni : 11 m
Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku – po 3,5 m
Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.
Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze