TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

40 lat Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
InfoShip.pl - Opublikowano: 21.04.2016 17:50:37
40 lat Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Polska Żegluga Bałtycka obchodzi jubileusz 40-lecia. Jednostki polskiego armatora promowego pływają pod marką Polferries łącząc Polskę ze Skandynawią.

Polska Żegluga Bałtycka obchodzi jubileusz 40-lecia. Jednostki polskiego armatora promowego pływają pod marką Polferries łącząc Polskę ze Skandynawią.

Firma powołana została w 1976 r. w Kołobrzegu jako państwowe przedsiębiorstwo morskie, które miało zajmować się przewozami pasażersko-turystycznymi na morzu, usługami hotelowo-gastronomicznymi, turystycznymi i rozrywkowymi, a także morską, przybrzeżną i śródlądową żeglugą towarową, przeładunkami w małych portach morskich oraz działalnością budowlaną i remontową.

W latach 1976 - 1977 PŻB przejęła od Polskich Linii Oceanicznych 4 promy pasażersko-samochodowe, 5 małych statków towarowych, a od Polskiej Żeglugi Morskiej - 9 statków. Od Zarządu Portu w Gdańsku przejęła przystań promową w Gdańsku, a od Zarządu Portu Szczecin - przystań promową w Świnoujściu. Kupione zostały 3 promy. W oparciu o tę flotę otwarte zostały nowe linie pomiędzy Świnoujściem a Kopenhagą, ze Świnoujścia przez Kopenhagę do Felixtowe oraz Gdańsk - Karlskrona.

Na początku lat 80-tych przedsiębiorstwo przeszło ostry kryzys. Urząd Gospodarki Morskiej, ówczesny właściciel PŻB, podjął decyzję o wszczęciu postępowania przygotowawczego do likwidacji. Polska Żegluga Morska wykupiła promy obciążone kredytami inwestycyjnymi i przekazała je PŻB. Pomoc pozwoliła uniknąć likwidacji firmy i stanowiła podstawę do szybkiego rozwoju.

1989 r. to szczytowy okres rozwoju linii promowych, kiedy PŻB eksploatowała linie: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemuende, Travemuende - Gdańsk - Ryga, Travemuende - Ronne oraz Helsinki - Visby. W 1990 r. promy PŻB przewiozły rekordową liczbę pasażerów, samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych. W 1991 r. na linii Gdańsk - Oxelosund został przewieziony 5-milionowy pasażer. W 1994 r. została zakończona budowa Dworca Morskiego na terminalu w Świnoujściu. W 1995 r. została otwarta nowa linia promowa ze Świnoujścia do Malmö. W 1996 r. przewieziony został 7-milionowy pasażer.

W 1990 r. rozpoczęto przygotowania zmierzające do restrukturyzacji i prywatyzacji. W 1992 r. przedsiębiorstwo wystąpiło do Ministerstwa Przekształceń Własnościowych z wnioskiem o przekształcenie firmy w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1992 r. Polska Żegluga Bałtycka SA uzyskała osobowość prawną. W 2000 r. zatwierdzony został przez Radę Nadzorczą Spółki program naprawczy PŻB. Efektem było całkowite oddłużenie spółki.

Obecnie Polska Żegluga Bałtycka eksploatuje trzy promy: Wawel na linii Gdańsk-Nynäshamn (Szwecja), Baltivia i Mazovia na linii Świnoujście-Ystad, a w połączeniu z przeprawą przez most Oresund połączenie Świnoujście - Kopenhaga przez Ystad.

19 kwietnia w Kołobrzegu odbędzie się uroczysta gala jubileuszowa. Udział zapowiedzieli m.in. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w tym resorcie.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MGMiŻŚ
PŻB
Port Kołobrzeg
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.