TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Crist zbuduje polarny statek pasażerski. Dla Norwegów
InfoShip.pl - Opublikowano: 08.01.2018 10:49:28
Crist zbuduje polarny statek pasażerski. Dla Norwegów

Jednostka ze stoczni Crist ma mieć długość prawie 125 m. Będzie to jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie.

Stocznia Crist rozpoczęła budowę polarnego statku pasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-Bow dla norweskiego armatora. Jednostka o długości prawie 125 m ma być jednym z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie.

Stocznia Crist S.A. w komunikacie poinformowała, że w piątek odbyło się pierwsze cięcie stali do budowy jednostki. W praktyce oznacza to rozpoczęcie jej budowy. Tomasz Wrzask ze stoczni Crist w Gdyni poinformował, że statek będzie miał innowacyjny kadłub X-Bow (w części dziobowej ma nietypowy kształt opatentowany pod nazwą X-Bow i opracowany przez Ulstein Design z Norwegii – PAP). Stocznia podała, że "powstanie jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie – NB 312". Jednostka o długości prawie 125 m i szerokości ponad 20 m będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych. Na pokład będzie mogła zabrać ponad stu pasażerów i zaoferować im "luksusowe warunki".

W rozmowie z PAP Wrzask zwrócił uwagę, że statek będzie mógł realizować też funkcje ekspedycyjną. "Na pokładzie będzie też miejsce dla ok. 20 naukowców, którzy podczas rejsu będą mogli realizować badania naukowe w obszarze polarnym" – dodał. Zaznaczył, że "jednostka ma docierać do takich miejsc, gdzie nie docierają inne statki".

Stocznia Crist zaznaczyła w komunikacie, że wyposażenie jednostki w kadłub z linii X-Bow "zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji". "Kształt i zamknięty charakter X-Bow ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów" – argumentuje stocznia. Zakłada się, że dzięki zastosowaniu kadłuba X-Bow jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.

Stocznia w Gdyni ma zbudować w części wyposażony statek, który w 2019 r. będzie przekazany do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie wykonane zostaną "ostatnie prace wykończeniowe". Do eksploatacji ma być przekazany w 2020 roku.

Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, została utworzona w 1990 r. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA. Specjalizuje się w budowie specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. Działa jako spółka akcyjna.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
stocznia
Crist
statek
Norwegia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.