TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Czy wiślany prom będzie nazywał się Flisak?
InfoShip.pl - Opublikowano: 13.04.2019 12:00:04
Czy wiślany prom będzie nazywał się Flisak? fot. materiały ZDW w Bydgoszczy

Flisak – taką nazwę zgłosiła gmina Solec Kujawski do wojewódzkiego konkursu na nazwę promu, który będzie pływał między Solcem a Czarnowem.

Flisak – taką nazwę zgłosiła gmina Solec Kujawski do wojewódzkiego konkursu na nazwę promu, który będzie pływał między Solcem a Czarnowem. Nazwę promu Urząd Marszałkowski ma ogłosić do 17 kwietnia.

Marszałek postanowił, że nazwa promu zostanie wyłoniona w konkursie, w którym główną nagroda jest komplet rowerów dla maksymalnie czteroosobowej rodziny. Partnerem konkursu został również Urząd Miejski w Solcu Kujawskim.

Solec Kujawski wyłonił swoją propozycję w konkursie gminnym. Kilkanaście osób zaproponowało, żeby prom nazywał się Flisak. N

a drugim miejscu pod względem liczby zgłoszeń był Kujawiak, a potem Solczar (od połączenia nazw miejscowości, między którymi będzie pływał, czyli Solca i Czarnowa).

Wśród propozycji pojawił się też Retman, kojarzony z profesją spławiania towarów Wisłą. Byli też zwolennicy nadania jednostce pływającej imienia, m.in. Ireny Santor.

Ważny cel

- Przeprawa skomunikuje ważne drogi krajowe, nr 10 i nr 80, m.in. ułatwi dojazdy do pracy w firmach ulokowanych na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim i toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka - wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.

W malborskiej firmie Techno-Marine powstaje jednostka promowa, która będzie kursować między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Trwają zaawansowane przygotowania do budowy przyczółków i dróg dojazdowych do przeprawy.

Promowy stan

Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Wszystkie części kadłuba i zabudowy zostały już zmontowane. Teraz pora na montaż układu napędowego i elementów wyposażenia oraz malowanie. Prom będzie gotowy tego lata, a zamówienie opiewa na kwotę 5,9 mln zł.

 Prom jest jednostką bocznokołową, z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych  lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych.  Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.

Przyczółki i drogi

Budowę dróg dojazdowych i przyczółków przeprawy zleciliśmy wyłonionemu w przetargu konsorcjum, którego liderem jest firma Kormost. Inwestycja jest  realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Do tej pory zakończyły się prace projektowe. Teraz kompletowane są decyzje i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. To musi potrwać, bo rzecz dotyczy Wisły i obszarów chronionej przyrody. Spodziewamy się, że ta część inwestycji, warta 12,8 mln zł, zakończy się późną jesienią.

Od strony Solca Kujawskiego istniejąca droga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonanie jezdni o szerokości 6 metrów z poboczem, od strony Solca powstanie również chodnik. Trasa będzie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku do 10 ton na oś. Od strony Czarnowa - na przewężonym przejeździe przez koronę wału, gdzie ulokowane są urządzenia hydrotechniczne - pojawi się wahadłowa sygnalizacja świetlna. W ramach zadania skorygowana zostanie też geometria skrzyżowań ul. Żeglarskiej z ul. Kościuszki i Bydgoską w Solcu Kujawskim.  Przy skrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie (DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.

Najwięcej prac będzie się toczyć w obrębie istniejących wojskowych przyczółków przeprawy. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej - takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych).

Prom w liczbach:

  • długość konstrukcyjna - 24 m

  • szerokość konstrukcyjna - 11 m

  • prędkość - 13 km/h 

  • moc silników - każdy 89-120 kW

  • pojemność - 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konkurs
prom
Kujawsko-Pomorskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.