TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gotowy kadłub Pumy - wiślanego lodołamacza
InfoShip.pl - Opublikowano: 02.09.2019 12:30:04
Gotowy kadłub Pumy - wiślanego lodołamacza; fot. MGMiZS

30 sierpnia w Szczecinie zatwierdzono uroczyście protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki.

30 sierpnia w Szczecinie zatwierdzono uroczyście protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Jednostka jest pierwszą z czterech, które buduje Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie, a które będą służyły na Dolnej Wiśle.

Zatwierdzenie protokołu zakończenia budowy kadłuba lodołamacza zostało potwierdzone odbiorami szczelności poszycia kadłuba oraz zgodności z dokumentacją.

Pierwsza Puma

Lodołamacz czołowy będzie nosił nazwę Puma, nawiązująca do rodziny drapieżnych kotów, ich zwinności i drapieżności - zgodnie z tradycją nazw lodołamaczy wiślanych.

Szczecińska Morska Stocznia Remontowa Gryfia zakończyła pierwszy etap budowy lodołamacza czołowego dla Wód Polskich i rozpocznie wyposażenie jednostki. Wraz z kadłubem dokonano odbioru kluczowych maszyn i urządzeń, takich jak silnik główny z przekładnią, urządzenia kotwiczne oraz pompy i sprężarki powietrza. Dalsza budowa lodołamacza odbywać się będzie w hali produkcyjnej.

-"To mała jednostka (...), ale wielki krok dla Gryfii; odbudowanie kompetencji przede wszystkim w zakresie budowy statków" - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Cieszę się i gratuluję prezesom i całemu zespołowi Gryfii, że poradziła sobie z tym zadaniem, bo przecież ten projekt miał upaść. Dziękuję też inwestorowi, czyli Wodom Polskim" - dodał minister.

Unijne wspieracie

W ramach przedsięwzięcia "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 realizowana jest budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych, które będą służyły we flotylli lodołamaczy Wód Polskich na Dolnej Wiśle. Wybudowanie czterech lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj".

Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom unijnego dofinansowania to 85 proc.

Termin przekazania gotowego lodołamacza czołowego do eksploatacji zaplanowano na koniec marca 2020 r., natomiast pierwszego lodołamacza liniowego na kwiecień 2020 r. Kolejne dwa lodołamacze mają być przekazane do eksploatacji w połowie 2021 r. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
statek
stocznia
Gryfia
Wisła