TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mazurski szlak wodny czeka remont. Przez 4 lata
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 18.12.2019 16:30:51
Remont mazurskiego szlaku ruszy w 2020 roku; fot. Airport Mazury

Ponad 163 mln zł będzie kosztować modernizacja kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka.

Ponad 163 mln zł kosztować będzie modernizacja kanałów na szlaku żeglownym od Mikołajek do Giżycka. Prace zaczną się w 2020 roku i potrwają do 2023 roku. Na czas modernizacji kanały nie zostaną zamknięte dla ruchu; wodniacy i żeglarze będą mogli z nich korzystać.

-"Udrożnienie szlaków żeglugowych z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie i tak naprawdę udostępnienie jak największej liczbie użytkowników tego cudu natury jest dla nas priorytetem. Mamy wiele priorytetów: szkolnictwo morskie, porty, stocznie, żegluga śródlądowa, rybołówstwo, rybołówstwo wędkarskie, ale też nie zapominamy o tej podstawowej bardzo prorozwojowej części gałęzi gospodarski morskiej, jaką jest turystyka i rekreacja"- powiedział w środę na konferencji prasowej w Giżycku (warmińsko-mazurskie) wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Pięć kanałów

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie rozpoczyna przebudowę i umacnianie 5 kanałów mazurskich: Mioduńskiego, Tałckiego, Grunwaldzkiego, Szymońskiego i Łuczańskiego. Inwestycja jest niezbędna ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest także drożność niektórych odcinków kanałów i jezior. Jest to spowodowane złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich takich jak śluzy, mosty i kładki.

Wiceminister przypomniał, że jeszcze kilka miesięcy temu samorządowcy alarmowali, że inwestycja może się nie powieść ze względów finansowych. Dodał, że resort przyjrzał się zadaniu, poszukał oszczędności i udało się znaleźć 48 mln zł, które ratują projekt.

Wartość projektu to 163 mln zł z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł a wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł.

Wiceminister podkreślił, że dzięki modernizacji kanałów lepsze będą warunki do uprawiania turystyki ale również poprawi się bilans wodny, dzięki temu zyska środowisko.

Od 2020 do 2023 roku

Prezes Wód Polskich Przemysław Daca zaznaczył, że na czas remontu kanały nie będą zamknięte dla ruchu.

-"Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Będą one drożne i będzie można uprawiać żeglarstwo"- wskazał. Podkreślił, że pieniądze, które dołożyły do sfinansowania inwestycji Wody Polskie pochodzą m.in. z tak zwanego podatku dennego, opłat za pobór wody i ścieków oraz z dzierżaw.

Burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz ocenił, że to inwestycja bardzo ważna dla regionu. "My mieszkamy na wodzie i z wody żyjemy. Inwestycje na nabrzeżach są dla nas kluczową sprawą. Dzięki nim zyska infrastruktura komunikacyjna na Mazurach"- dodał.

Burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski argumentował, że tak dużej inwestycji nie było od czasów powojennych na Mazurach. "Zyskają rzesze żeglarzy, motorowodniaków, turystów i mieszkańców"- mówił.

Burmistrz Węgorzewa Krzysztof Kołaszewski podkreślił, że remont kanałów pozwoli uniknąć sytuacji, która zdarzyła się w ostatnich latach, gdy z powodu wypłycenia zamknięto szlak żeglowny dla turystów.

Jak podały Wody Polskie, z początkiem stycznia 2020 roku planowane jest wszczęcie postępowań przetargowych na roboty budowlane dla pierwszych trzech kanałów: Tałckiego, Grunwaldzkiego i Mioduńskiego. Kolejne dwa przetargi dotyczące kanałów: Szymońskiego i Giżyckiego planowane są do ogłoszenia w drugiej połowie 2020 roku. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zakończyć się w 2012 roku a na Tałckim i Mioduńskim w 2022 roku. Natomiast na kanałach: Szymońskim i Giżyckim do 2023 roku. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Mazury
Wody Polskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.