TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MGMiŻŚ: 25 mld zł na polskie porty [FILM]
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 20.03.2019 13:30:13
MGMiŻŚ: 25 mld zł na rozbudowę infrastruktury portowej

Około 25 mld zł będzie przeznaczonych w najbliższych latach na rozbudowę infrastruktury portowej i inwestycje w gospodarce morskiej

Około 25 mld zł będzie przeznaczonych w najbliższych latach na rozbudowę infrastruktury portowej i inwestycje w gospodarce morskiej – poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Szef resortu wyraził nadzieję, że dzięki inwestycjom przeładunki w polskich portach wzrosną dwukrotnie.

W najbliższych kilku latach rozwój potencjału polskiej gospodarki ma być jeszcze bardziej dynamiczny ze względu na ogromne inwestycje realizowane przez trzy największe porty oraz urzędy morskie – podały w piątek służby prasowe ministerstwa gospodarki morskiej.

Na poprawę infrastruktury dostępowej od strony lądu i morza, rozbudowę nabrzeży, budowę nowych terminali oraz pogłębienie torów podejściowych zostanie przeznaczonych około 25 mld zł.



Morskie priorytety

Do najważniejszych inwestycji ministerstwo zalicza:

  • budowę Portu Centralnego w Gdańsku,

  • budowę portu zewnętrznego oraz publicznego terminala promowego w Gdyni,

  • budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną,

  • pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra,

  • budowę nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu

  • oraz m.in. przebudowę wejścia do portu w Ustce.

-"Dla nas głównym celem jest rozwój infrastrukturalny portów, ugruntowanie ich znaczącej pozycji i zabezpieczenie na przyszłość stabilnego rozwoju" – powiedział cytowany minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Morski Fundusz Rozwoju

Jednocześnie, aby bardziej wesprzeć rozwój polskiej gospodarki morskiej trwają prace nad ustawą o Morskim Funduszu Rozwoju – podało ministerstwo. Fundusz ma wspierać rozwój branży morskiej i być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z Funduszu mają trafić do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.

Z informacji ministerstwa wynika, że terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie kosztował około 2 mld zł, termin jego realizacji to 2023 r. Z kolei pogłębiony tor wodny Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra ma być dostępny w 2022 r.; koszt inwestycji to 1,4 mld zł.

Resort podał także, że port zewnętrzny w Gdyni będzie kosztował około 4,5 mld zł (inwestycja ma być gotowa w 2025 r.). Z kolei Port Centralny w Gdańsku będzie kosztował od 6 do 8 mld zł. Jego pierwsze terminale mają ruszyć w 2025 r., a wszystkie mają działać dwa lata później.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w 2022 r., a jego koszt ministerstwo szacuje na około 900 mln zł. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
port
MGMiŻŚ
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.