TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MGMiŻŚ: Mamy promowe opóźnienie, ale będzie dobrze
InfoShip.pl - Opublikowano: 19.02.2019 15:30:48
MGMiŻŚ: Mamy promowe opóźnienie, ale będzie dobrze

Żeglugowe ministerstwo szuka rozwiązań, które pozwolą przyspieszyć prace związane z budową promu. PŻM ma teraz lepiej współpracować ze stocznią remontową Gryfia.

Ministerstwo szuka rozwiązań, które pozwolą przyspieszyć prace związane z budową promu. PŻM ma teraz lepiej współpracować ze stocznią remontową Gryfia.

18 lutego Polska Żegluga Morska podpisała z Funduszem Rozwoju Spółek porozumienie o współpracy z Morską Stocznią Remontową Gryfia – poinformował w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Ma to spowodować m.in. na szybszą budowę promów dla polskich armatorów.

Przedwstępne porozumienie, poza "intensyfikacją programu budowy promów dla polskich armatorów" zakłada też stworzenie linii usług instalacji oczyszczania spalin i instalacji oczyszczania wód balastowych. Szczegółowy kształt porozumienia ma zostać wypracowany w najbliższych tygodniach.

-"Następuje ścisła koordynacja i współpraca. To, że w Gryfii trzeba zrobić bardzo dużo, jeśli chodzi o restrukturyzację, nie jest żadną tajemnicą, w związku z tym PŻM, który chce mieć swoją stocznię, jeśli chodzi o współpracę i wyłączność, dostał zadanie w ramach reorganizacji, ale i daleko idącej współpracy" – powiedział w poniedziałek podczas briefingu prasowego po konferencji "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce" Gróbarczyk.

Nadzór i projektanci

Minister zaznaczył, że chodzi też o przyspieszenie prac związanych z promem ro-pax, pod budowę którego stępkę położono w czerwcu 2017 r. Powiedział, że opóźnienia wynikają m.in. ze "współpracy stoczni z projektantami".

Szef resortu gospodarki morskiej zaznaczył, że sprawniejszą budowę ma zapewnić m.in. nadzór właścicielski ministerstwa nad stoczniami - Szczecińską i MSR Gryfia (wcześniej nadzór nad nimi sprawowało Ministerstwo Obrony Narodowej). "Mamy opóźnienie, ale jesteśmy już w stu procentach za wszystko odpowiedzialni jako ministerstwo i to jest dla nas najważniejszy cel" – powiedział Gróbarczyk.

-"Prom buduje się z projektu roboczego, mamy w tej chwili etap projektu technicznego, który będzie stanowił podstawę do projektowania projektu wykonawczego" – powiedział dziennikarzom Marian Krzemiński z Funduszu Rozwoju Spółek. Dodał, że zaangażowane zostaną firmy lokalne.

-"Standardowo od projektu technicznego do projektu roboczego jest sześć miesięcy. W tym samym czasie jednak będziemy dokapitalizowywać stocznię, wykonywać tam niezbędne inwestycje. W pierwszej kolejności (będzie to) ciąg spawania płatów, który jest tam niezbędny. Będziemy poprawiać infrastrukturę techniczną i przygotowywać plan zatrudnienia (…) Będziemy się starali, aby w tym roku rozpocząć już budowę kadłuba na podstawie dokumentacji roboczej" – powiedział Krzemiński.

Historia polskiego promu

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Budową promu zajmuje się Morska Stocznia Remontowa Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie działa pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu ub. r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Posiada 61 statków. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu. Oferuje usługi w zakresie remontów, przebudowy i budowy nowych jednostek, produkuje też konstrukcje stalowe offshore.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
prom
stocznia
Polferries
Gryfia
MGMiŻŚ
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.