TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MGMiŻŚ: Żegluga wróci na jezioro Jamno
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 26.09.2018 12:30:29
MGMiŻŚ: Żegluga wróci na jezioro Jamno; fot. YouTube

Gróbarczyk: podjęliśmy decyzję o przebudowaniu wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim.

-"Podjęliśmy decyzję o przebudowaniu wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim. W założeniach jest pogłębienie kanału, budowa śluzy, systemu spiętrzającego oraz zabezpieczenia antypowodziowego – powiedział w sobotę w Mielnie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

"Już dziś mogę zakomunikować, że jednoznacznie podjęliśmy decyzję, że te wrota będą przebudowywane" – powiedział Gróbarczyk w sobotę - 22 września - podczas konferencji prasowej zorganizowanej przy wrotach sztormowych w Mielnie.

Zaznaczył, że w założeniach jest budowa śluzy, systemu spiętrzającego, pogłębienie kanału do trzech metrów, by mogły nim przepływać jednostki 20-25-metrowe oraz budowa wałów w południowej części jeziora.

Gróbarczyk podkreślił, że nawet nie czekając na wyniki wyborów, po konsultacjach społecznych, które mają się zakończyć do 5 października, "ogłaszamy przetarg na nowy projekt przebudowy urządzeń wodnych. Myślę, że w ciągu roku, dwóch lat, będzie to wymagało oczywiście raportu oddziaływania na środowisko, będziemy w stanie przebudować i wprowadzić tu należyty stan".

Timing prac

Minister zaznaczył, że dla tej inwestycji wykonany zostanie raport oddziaływania środowiskowego, bo ta go nie ma. "Wszystkie prace projektowe chcielibyśmy zrealizować na przestrzeni przyszłego roku, tak by w kolejnym roku ogłosić przetarg na wykonawstwo" – powiedział Gróbarczyk.

Jak poinformował, wstępnie przebudowa na kanale będzie kosztowała ok. 12 mln zł. Do tego trzeba jednak dołożyć koszty związane z budową systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego w południowej części jeziora. Łącznie inwestycja powinna się zamknąć w granicach kwoty 20 mln zł.

Zdaniem Gróbarczyka uda się uniknąć zwrotu środków uzyskanych na tę inwestycję z UE, dobudowując kolejny element w ramach istniejącego obiektu. "To wszystko musi być potwierdzone w projekcie" – zaznaczył minister.

Podkreślił, że planowana przebudowa ma udrożnić kanał, by mogły tu wpływać niewielkie jednostki; dodał jednak, że od budowania marin są już samorządy.

W maju wizytujący obiekt prezes PGW Wody Polskie Przemysław Daca określił tę budowlę jako tę, która została wykonana "wbrew wszelkim regułom hydrotechniki", powiedział o niej, że to "potworek hydrotechniczny". Dodał, że wrota sztormowe mają tylko jedną funkcję - przeciwpowodziową, nie są poddane jakiejkolwiek kontroli, nie można ich regulować. Dochodzi do "ucieczki wody z jeziora" i problemu z przepływem ryb. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
MGMiŻŚ
Jezioro Jamno
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.