Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski otwarty [FILM]

infoship
14.11.2018 16:00
0 Komentarzy

W sobotę, 10 listopada, po raz pierwszy można było przejść i przejechać przez most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski.

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski nad Martwą Wisłą powstałdzięki współpracy rządu z samorządem, dlatego m.in. wielokrotnie mówiono o tym,że inwestycja ta powstała ponad politycznymi podziałami. W uroczystościotwarcia udział wzięli m.in. prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz wojewodapomorski Dariusz Drelich.

– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że udało się oddać nowy mostdo użytkowania przed 11 listopada. Pięćdziesiąt procent budowy tego mostuzostało sfinansowane z budżetu państwa i teraz na ręce wojewody składampodziękowanie za wsparcie budowy. Druga połowa, została sfinansowana przez nas,mieszkańców Gdańska. Teraz możemy razem cieszyć się i korzystać z nowego mostu,który mam nadzieję, będzie służył nam długo – mówił otwierając nowy obiektprezydent Adamowicz.

– Pamiętam, jak dwa lata temu wkopywaliśmy tutaj pierwsząłopatę na budowę mostu, a teraz możemy otworzyć nową przeprawę przez Wisłę -dodawał Dariusz Drelich. – Czekaliśmywiele lat na nowy most. Teraz ten stary most pontonowy może przejść dohistorii. A korzystać będziemy z nowoczesnego mostu.

– Było wiele wątpliwości, ale udało się – mówiła MagdalenaKołodziejczak, Pruszcz Gdański. -To była naprawdę bardzo trudna inwestycja.Gratuluję Miastu Gdańsk i cieszę się też, że odrobinka tego sukcesu spada nanas. Dzięki informacji o budowie mostu zainteresowanie terenami wzdłuż MartwejWisły znacznie wzrosło.

{https://vimeo.com/300054717}

Most w szczegółach

Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałepołączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam mostpontonowy. Nowy most zwodzony ma 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m.Jest to największy i najbardziej nowoczesny most zwodzony w Polsce. Jego czasotwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na WyspęSobieszewską. Od momentu zamknięcia szlabanów do podniesienia przęseł operacjatrwać będzie do 5 minut.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującegosię w nowym budynku technicznym obsługi mostu. Dla sterowania mostem powstałospecjalne oprogramowanie. Umożliwi to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem iopuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razieawarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostuzapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługimostu. Pod zamkniętym mostem przepływać będą mogły statki mierzące do 5 metrów,ale co ważne uzależnione to będzie także od poziomu wody. Most będzieoświetlony na specjalnej rampie, tak by światło padało na zwodzoną część.

Budowa przeprawy rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku.Zwodzona konstrukcja mostu powstawała w Gdyni, skąd barkami zostałaprzetransportowana do Gdańska. Był to zdecydowanie najtrudniejszy etap budowy.Przęsła zwodzone mostu były przewożone na specjalnym pontonie-barce, który możejednocześnie przetransportować 8 tys. ton. Każde z przęseł waży ponad 300 ton.Ich rozpiętość wynosi niecałe 60 metrów. Gdy konstrukcja przybyła do Sobieszewarozpoczęło się montowanie siłowników, które zostały „zakotwiczone” wfundamentach. Łącznie do budowy mostu zużyto około 1447 ton stali.

Otwarcie mostu nie oznacza końca budowy. Na terenieinwestycji wciąż prowadzone będą prace, związane z dostosowaniem układudrogowego do nowego obiektu i rozbiórką starego mostu pontonowego.

Przed Gdańskiem także budowa nowej pętli i przystankówautobusowych. Prace nie mogły rozpocząć się wcześniej ze względu na usytuowaniew miejsce planowanej pętli zjazdu ze starego mostu pontonowego. Dlatego teżautobusy przez jakiś czas będą jeszcze korzystać z tymczasowych przystanków. Pooddaniu do użytku nowej pętli, ZTM w Gdańsku przygotuje nową ofertękomunikacyjną, dotyczącą korekty trasy linii 186.

Koszt mostu to ponad 59 mln złotych. Część kosztów pokryłoMinisterstwo Infrastruktury – ogółem 27,59 mln zł, z czego w 2016 r. prawie16,6 mln, a w 2017 r. 10,99 mln.

Komentarze