TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

O morskiej branży i portach przyszłości, czyli Transport Week 2019
InfoShip.pl - Opublikowano: 06.03.2019 18:00:38
O branży morskiej i portach przyszłości, czyli Transport Week w Gdyni

W dniach 5-7 marca, w Gdyni, odbywa się konferencja Transport Week, w której biorą udział eksperci z różnych branż sektora morskiego i transportowego

W dniach 5-7 marca, w Gdyni, odbywa się konferencja Transport Week, w której biorą udział eksperci z różnych branż sektora morskiego i transportowego

Transport Week to jedno z najpopularniejszych wydarzeń poświęconych transportowi i logistyce. Każdego roku impreza gromadzi ekspertów z różnych branż, w tym władz portowych, operatorów kolejowych i logistycznych, spedytorów, przedstawicieli linii żeglugowych czy firm konsultingowych. W tym roku konferencja odbywa się już po raz dziewiąty. Tym razem jej uczestnicy spotykają się w Gdyni.

Panele dyskusyjne i eksperckie prelekcje wygłaszane są w salach konferencyjnych hotelu Courtyard by Marriot Gdynia Waterfront. Wydarzenie rozpoczęło się we wtorek, 5 marca, od seminarium poświęconego jakości powietrza w portach. Jego uczestnicy zastanawiali się, jakie są źródła zanieczyszczeń i jak można poprawić sytuację. Jednak oficjalne otwarcie Transport Week odbyło się w środę, 6 marca. Tuż po nim rozpoczęła się główna konferencja. W inauguracji wydarzenia wziął udział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który przywitał zgromadzonych gości i życzył im owocnej dyskusji.

– Ta konferencja to bardzo istotny obszar debaty o przyszłości naszego miasta. Gdynia zrodziła się z morza i z budowanego portu – tak powstało miasto. Kiedy dzisiaj myślimy o przyszłości, musimy pamiętać o tym, by wykorzystywać szanse gospodarki morskiej. Należy też pamiętać o potrzebach w zakresie infrastruktury transportowej i sprawnego dostępu do portu – od strony morza, jak i od strony lądu. Budowa nowej infrastruktury, Droga Czerwona, modernizacja trasy Kwiatkowskiego to ważne elementy rozwoju miasta, ale także i portu, które są z sobą związane w sposób pełny – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Gdynia 2020

Wystąpienia ekspercie rozpoczęła analiza aktualnej sytuacji rynku portowego oraz prognoza jego rozwoju do 2030 roku. Prelekcję na ten temat wygłosił Bogdan Ołdakowski, dyrektor generalny firmy Actia Forum i sekretarz Baltic Ports Organization. Był to grunt pod dalszą dyskusję. Dotyczyła ona partnerstwa między USA i Europą oraz wpływu chińskich inwestycji w portach europejskich – czy są one zagrożeniem czy szansą dla regionu Morza Bałtyckiego. Druga część konferencji dotyczyła projektów inwestycyjnych w sektorze portowym. Wizje rozwoju gdyńskiego portu do 2020 roku przedstawił Maciej Krzesiński z Portu Gdynia. Z kolei Dominik Landa z DCT Gdańsk zaprezentował trzyletni plan rozbudowy gdańskiego terminalu kontererowego. Potem Jarno Kuipers z firmy Kalmar opowiedział o tym, jak mądrze wykorzystać technologię i dane w procesie projektowania terminalu. A Alan Arent z Actemium mówił, programie rozwoju przyjaznego dla środowiska portu. Nie sposób jednak dyskutować o inwestycjach bez poruszenia kwestii finansów. Dlatego właśnie im była poświęcona ostatnia część środowej konferencji. Zaproszeni przedstawiciele Komisji Europejskiej powiedzieli o miejscu, jakie porty zajmują w planach budżetowych UE na lata 2021 - 2027. Temat ten, poszerzony o dyskusję poświęconą możliwościom poprawy dialogu pomiędzy portami, a instytucjami finansowymi, był też przedmiotem panelu, do którego zaproszeni zostali przedstawiciele Komisji Europejskiej, portów oraz organizacji zrzeszających porty. Pierwszy dzień konferencji podsumował panel dyskusyjny na temat finansowania oraz rozwoju portów. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, ESPO oraz gdyńskiego portu.

Dlaczego Gdynia?

Gdynia nieprzypadkowo została wybrana na miejsce tegorocznego Transport Week.

-"Gdynia jest szybko rozwijającym się miastem i portem. Planuje duże inwestycje, dlatego dobrze, że to właśnie w tym miejscu odbywa się dyskusja o inwestycjach portowych. Porty fińskie czy szwedzkie patrzą z dużym zainteresowaniem na inwestycje w Gdyni i innych polskich portach, bo jest to obszar wzrostu. Natomiast ludzie z polskiej branży portowej również obserwują, co się dzieje po drugiej stronie Bałtyku. Dla branży takie rozmowy mają ogromne znaczenie. Tutaj przyjeżdżają ludzie z całego rejonu Morza Bałtyckiego i rozmawiają o tym, jak w tej chwili zachowują się porty, jak wygląda rynek i jakie inwestycje planują. Rynek rozwija się szczególnie w sektorze kontenerów i przewozów promowych. Żeby z nim nadążyć potrzebne są inwestycje. Chodzi o połączenia z portem – o drogi i koleje i o tym rozmawiamy – mówi Bogdan Ołdakowski, dyrektor generalny Actia Forum i sekretarz Baltic Port Organization.

Nie tylko konferencja

W czwartek, 7 marca, odbędzie się drugi dzień Transport Week. Będzie on poświęcony cyfryzacji, która ma teraz istotne znaczenie dla branży portowej i transportowej. O wyzwaniach i korzyściach związanych z procesem cyfryzacji w portach opowie Isabelle Ryckbost, sekretarz generalna ESPO. A koncepcję tzw. "smart ports" omówią eksperci z firm Wärtsilä oraz Royal HaskoningDHV. Konferencję zwieńczy przegląd projektów podkreślających status branży portowej jako kolebki innowacji.

Głównemu wydarzeniu towarzyszy szereg imprez. Delegaci mogli dowiedzieć się więcej o wpływie Brexitu na branżę transportową, podczas konferencji zorganizowanej przez Namiary na Morze i Handel. W ramach Innovation Day była też dyskusja o inteligentnych statkach i innowacyjnym napędzie. Natomiast 7 marca tematem dodatkowej dyskusji będzie bunkrowanie LNG.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
port
Port Gdynia
LNG
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.