TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Opozycja o CPK: Natychmiastowe wstrzymanie prac
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 26.04.2019 16:30:36
Opozycja o CPK: Natychmiastowe wstrzymanie prac

To jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w III RP; 35 mld zł lepiej przeznaczyć na nowe miejsca pracy i na nauczycieli - mówił lider Wiosny, Robert Biedroń.

-"Postulujemy natychmiastowe wstrzymanie prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym - to jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w III RP; 35 mld zł lepiej przeznaczyć na nowe miejsca pracy i na nauczycieli - mówił 26 kwietnia lider Wiosny Robert Biedroń.

-"Dość budowania przez PiS pomników władzy. PiS dzisiaj czuje, że po nich pozostanie tylko kamieni kupa. Polska w ruinie, o której opowiadali podczas ostatniej kampanii wyborczej niestety się ziści i oni to dzisiaj dobrze wiedzą, dlatego starają się szybko zbudować pomnik swojej władzy" - powiedział Biedroń na konferencji prasowej przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.

Ocenił, że plan budowy CPK to "jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji, jakie zaplanowano w ostatnich 30 latach III RP". Wskazywał, że na tę inwestycje ma zostać przeznaczonych 35 mld zł i te środki zostaną "wyrzucone w błoto".

Siedem wsi

Lider Wiosny zwracał uwagę, że budowa CPK oznacza, że siedem wsi zostanie "zrównanych z ziemią" i przeciwko temu protestują mieszkańcy regionu, w którym ma postać inwestycja. Ponadto - jak mówił Biedroń - CPK to inwestycja chybiona ekonomicznie i potwierdzają to różne analizy. "Mamy dzisiaj lotniska w różnych częściach naszego kraju i regionu, które mogą uzupełniać lotnisko Okręcie; mamy Modlin, Radom, Łódź" - wyliczał Biedroń.

-"My jako Wiosna postulujemy natychmiastowe wstrzymanie tej inwestycji i przeznaczenie tych środków na lepszą inwestycję - w człowieka, w pomoc regionowi, w zainwestowanie w nowej miejsca pracy (...) także inwestycje w nauczycieli, pracowników pomocy społecznej" - mówił Biedroń.

Jego zdaniem, budowa CPK nigdy nie zostanie do końca zrealizowana i będzie nieopłacalna.

Rolniczy elektorat

Na konferencji z Biedroniem wystąpili mieszkańcy regionu, w którym ma powstać CPK. Tadeusz Szymańczak z gminy Teresin mówił, że sam port komunikacyjny ma zająć powierzchnie 3000 ha, natomiast w sumie, razem z "częścią biznesową" pod całą inwestycje rząd planuje przeznaczyć 7000 ha. Szymańczak mówił, że teren przewidziany pod budowę CPK leży na gruntach o wysokiej jakość, czyli drugiej i trzeciej klasy, na których rolnicy prowadzą uprawy.

Tymczasem - jak wskazywał Szymańczak - w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Modlinie jest 1000 ha gruntów niskiej - piątej i szóstej klasy, które należą do Skarbu Państwa i nikogo nie trzeba wysiedlać, by tam rozbudować lotnisko.

Szymańczak wskazywał jednocześnie, że budowa CPK we wskazanej przez rząd lokalizacji "dotyczyć będzie ponad 7 tys. ludzi, 750 gospodarstw, ponad 200 firm i 6 jednostek Straży Pożarnej". "Do tego gmachu (KPRM - PAP) przynosiliśmy stanowiska rad sołeckich, są uchwały rad Teresina, Baranowa, które jednoznacznie mówią, że jesteśmy przeciwko tej budowie" - podkreślił.

Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

Koszty związane z realizacją nowej inwestycji szacowane są na 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lotnisko
CPK
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.