Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy prom ze Szczecina dla PŻB

infoship
08.03.2017 13:06
0 Komentarzy

Stocznia Szczecińska, należąca do grupy kapitałowej Mars,wybuduje prom pasażersko-towarowy, który ma kursować na liniiŚwinoujście-Ystad. Kontrakt w tej sprawie podpisali w środę w Kołobrzeguprzedstawiciele władz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz stoczni.

„Po ciężkich negocjacjach udało się w końcu wypracowaćpierwszy kontrakt armatorski na budowę promu, który wpisuje się w nasząpolitykę odbudowy pozycji na Morzu Bałtyckim oraz pozycji stoczniowej na rynkuświatowym. Realizujemy krok po kroku te założenia. Dla nas najważniejsze jest,by stworzyć rozwiązania rokujące na przyszłość. Przed nami kolejne inwestycje.Jednym z głównych priorytetów rządu jest odbudowa przemysłu stoczniowego orazżeglugi bałtyckiej” – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kontrakt na budowę promu podpisał inwestor, któregoreprezentował prezes spółki Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) Piotr Redmerski iczłonek zarządu Andrzej Wróblewski, oraz prezes należącej do grupy kapitałowejMars spółki Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie Marek Różalski, wrazz członkiem zarządu Mariuszem Ronewiczem.

„Jest to historyczna chwila, bo ostatni prom, który byłbudowany dla nas powstał w 1978 r.; teraz budujemy nową historię” – zaznaczyłprezes spółki PŻB Piotr Redmerski. Jak powiedział, „nowy prom będzie miał linięzaładunkową 3 km, szerokość 30 m i zabierze na swój pokład 400 pasażerów”.Podkreślił, że będzie to bardzo ekologiczna jednostka, gdyż zasilana ma byćdwoma rodzajami paliw. Na nowym promie docelowo ma pracować 100 osób. Dodał, żePŻB będzie się starał, aby jednostka pływała pod polską banderą.

„Obecnie mamy trzy promy, z których dwa muszą iść dowymiany. Chcemy rozwinąć naszą flotę do pięciu jednostek. Potrzebujemy tychpromów na już, gdyż rynek rośnie o 7-10 proc. rocznie” zaznaczył Redmerski.

Pytany o finansowanie budowy powiedział, że kapitał PŻBzostanie wsparty przez Polski Fundusz Rozwoju oraz kredyty bankowe. „Banki, zktórymi rozmawiamy od początku ubiegłych wakacji są bardzo zainteresowane. Naostatnie spotkanie przybyli przedstawiciele 6?7 banków, co oznacza, że chcą wnas inwestować. Nie oczekujemy żadnej pomocy ze strony rządu” – podkreśliłprezes.

„Budowa nowego promu to szansa na odbudowę przemysłustoczniowego w Szczecinie i na Pomorzu Zachodnim.” – powiedział prezes spółkiMorskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie Marek Różalski. „Liczę, że zatrzy lata będę mógł oddać prom armatorowi. Myślę, że w tym czasie już napochylni Wulkan będzie budowany kolejny prom dla PŻB lub innego armatora” -dodał.

„Jesteśmy gotowi na budowę kolejnych promów” – dodałminister Marek Gróbarczyk. „Przygotowaliśmy infrastrukturę, zabezpieczyliśmyśrodki, teraz czekamy wyłącznie na proces negocjacyjny międzyprzedsiębiorstwami. W to nie ingerujemy. W założeniu na początku jest PŻB,następnie PŻM. Dla nas najważniejszy jest kolejny etap, w drugim kwartale tegoroku położenie stępki jest bardzo realne” – zaznaczył.

„Certyfikatorem nowego promu będzie Polski Rejestr Statków,on przejmuje kontrolę nad budową i wprowadzeniem do eksploatacji” – wyjaśniłGróbarczyk.

„Realizacja tak trudnego przedsięwzięcia jak budowa nowegopromu wymaga, aby cały nasz potencjał został postawiony do dyspozycji StoczniGryfia i PŻB” – zapewnił Konrad Konefał z zarządu Grupy Mars. „Chciałbymzadeklarować, że wszelkie aktywa stoczniowe skupione dzisiaj w Polskiej GrupieZbrojeniowej będą do dyspozycji i wykorzystania w tym projekcie. SzczecińskiPark Przemysłowy to główne miejsce budowy tego promu” – powiedział.

List intencyjny dotyczący budowy przez polskie stoczniedwóch promów pasażersko-samochodowych dla PŻB został podpisany w czerwcu 2016r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Zgodnie z zapowiedziami,pierwsza jednostka ma być gotowa w 2019 r.

Porozumienie podpisali uczestnicy konsorcjum, które mazbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, StoczniaRemontowa „NAUTA” SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA orazSzczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłejstoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) orazPKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.

Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie trzypromy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasachmiędzy portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem aszwedzkim portem Ystad. (PAP)

Komentarze