TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Płock zmodernizuje wiślane nabrzeże do 2018 r.
InfoShip.pl - Opublikowano: 15.01.2016 18:01:00
Płock zmodernizuje wiślane nabrzeże do 2018 r.

Do 2018 r. Płock zamierza zmodernizować nabrzeże Wisły, bulwar i port jachtowy, aż do miejskiej plaży i Zalewu Sobótka. Łączny koszt przedsięwzięcia to ok. 60 mln zł.

Do 2018 r. Płock zamierza zmodernizować nabrzeże Wisły, bulwar i port jachtowy, aż do miejskiej plaży i Zalewu Sobótka. Łączny koszt przedsięwzięcia, które z wykorzystaniem środków unijnych ma rozpocząć się jeszcze w 2016 r., to ok. 60 mln zł.

Jak poinformował PAP wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, rewitalizacja nabrzeża wiślanego realizowana będzie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), instrumentu, który jest autorskim projektem samorządu Mazowsza, zaakceptowanym przez Komisję Europejską.

Celem RIT jest równomierny rozwój regionu poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Maksymalny poziom dofinansowania unijnego poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych z wykorzystaniem tego instrumentu może wynieść do 80 proc. kosztów.

-?Remont nabrzeża to jedna z flagowych inwestycji, które chcemy zrealizować w ramach RIT, pozyskując fundusze unijne. Projekt obejmuje w zasadzie całe nabrzeże, od bulwaru po rejon Zalewu Sobótka. Na przedsięwzięcie składają się mniejsze inwestycje, których celem jest ożywienie tej części miasta, także z myślą o turystach. Planowana jest modernizacja infrastruktury podziemnej oraz budowa dróg i parkingów, modernizacja portu jachtowego przy molo, a także budowa ścieżki rowerowej przy Zalewie Sobótka i budynku z zapleczem socjalnym. Chcemy też połączyć nabrzeże mechaniczną komunikacją pionową z nadwiślańską skarpą? ? wyjaśnił Terebus.

Budynek nad Zalewem Sobótka miałby spełniać m.in. funkcję zaplecza socjalnego dla pobliskiego kąpieliska miejskiego, a także imprez plenerowych organizowanych na plaży. W części byłby też przeznaczony na siedzibę straży miejskiej. Nabrzeże ma zostać połączone z koroną wysokiej na ok. 50 metrów nadwiślańskiej skarpy, na której położona jest najstarsza część miasta, ruchomymi schodami lub wyciągiem z windą. Taka komunikacja mechaniczna planowana jest w dwóch miejscach - w rejonie mola i w sąsiedztwie Zalewu Sobótka.

W budżecie Płocka na 2016 r. na remont nabrzeża Wisły przeznaczono 25 mln zł, z czego 20 proc. to wkład własny samorządu, a 80 proc. środki unijne. ?Liczymy, że po uruchomieniu środków unijnych, pierwsza część modernizacji nabrzeża rozpocznie się w 2016 r. Założyliśmy, że do 2018 r. sprawę całego nabrzeża uporządkujemy? ? oświadczył Terebus. Przypomniał, że termin zakończenia inwestycji to wymóg Komisji Europejskiej, która wyznaczyła dla RIT tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20 by móc w ten sposób weryfikować m.in. wydatkowanie przyznanych środków unijnych.

Cały budżet Płocka na 2016 r. zamyka się kwotą blisko 848 mln zł. Na inwestycje przewidziano tam 188 mln zł, z czego 103 mln zł to środki własne samorządu, a pozostała część ma pochodzić z dotacji unijnych. Jak zaznaczył Terebus, gdyby uruchomienie środków unijnych, spodziewane na przełomie pierwszego i drugiego kwartału, opóźniało się, Płock rozpocznie remont nabrzeża ze środków własnych jeszcze w 2016 r., dokonując ewentualnych korekt w całej inwestycji planowanej do 2018 r.

Nabrzeże Wisły w Płocku to bulwar i plaża o długości ok. 2,5 km. W latach 2010-11 wzdłuż bulwaru wybudowano za 17 mln zł molo, które wychodzi w nurt rzeki i biegnie niemal równolegle do jej brzegu na długości ok. 350 metrów. Krytycy inwestycji wytykali m.in. to, że molo powstało jako pierwsza cześć szerszego projektu zagospodarowania płockiego nabrzeża, a powinno być jego uzupełnieniem, po zmodernizowaniu bulwaru wraz rozbudową portu jachtowego. Od chwili powstania molo ma też swoich zwolenników - jest miejscem licznie odwiedzanym przez zarówno przez samych płocczan, jak i turystów.

W 2014 r. władze Płocka oraz jedenastu okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród podpisały porozumienie w sprawie RIT, który wtedy określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny. W jego ramach planowanych jest kilkanaście inwestycji, jak np. dokończenie budowy obwodnicy Płocka, rewitalizacja nabrzeża Wisły w Wyszogrodzie oraz budowa ścieżek rowerowych, w tym wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu. (PAP)

Poniżej prezentujemy film UM Płock z koncepcją przebudowy nabrzeża:


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Płock
Wisła
port
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.