TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pogłębią tor Świnoujście-Szczecin. Do 12,5 metra
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 02.10.2018 10:30:42
Pogłębią tor Świnoujście-Szczecin. Do 12,5 metra

28 września w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra.

28 września w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Inwestycja pozwoli na przyjmowanie w szczecińskim porcie większych statków.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

Inwestycja wpłynie na rozwój szczecińskiego portu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Ta stagnacja, która trwała (...) wynikała przede wszystkim z ograniczeń w dostępie do portu w Szczecinie, ograniczenia pod kątem głębokości toru żeglugowego i to udało się dziś zmienić" - dodał.

-"Wcale nie było przesądzone, że ta inwestycja będzie realizowana. Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina. Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie" - podkreślał Gróbarczyk.

Jak zapewniał, "Dołożymy wszelkich starań, żeby port w Szczecinie był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami jest okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem".

Nowe możliwości

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski podkreślał, że głębszy tor wodny to możliwość przyjmowania w portach większych statków.

"Ta głębokość techniczna, nad którą dziś zaczynamy pracować (…) uwolni także nowe tereny inwestycyjne; 140 hektarów dodatkowych terenów wzdłuż Ostrowa Grabowskiego po wschodniej i zachodniej stronie. To są tereny, dla których już dziś możemy szukać potencjalnych inwestorów" - dodał Słaboszewski.

Dzięki inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów (obecnie jest to 9,15 metra). Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich tzw. odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Statek, który obecnie wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Port Szczecin
Port Świnoujście
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.