Port Gdańsk pomoże rozwijać polską żeglugę śródlądową

infoship
16.10.2017 09:06
0 Komentarzy

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk powołał wewnętrzny zespół roboczy, któregozadaniem będzie koordynacja procesu tworzenia studium wykonalności dla modernizacjidrogi wodnej, łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z systemem rzekBiałorusi.

Ten dalekosiężny projekt ma na celu połączenie Bałtyku z MorzemCzarnym siecią kanałów żeglugi śródlądowej. W perspektywie najbliższych latpozwoli to na znaczące umocnienie się pozycji Polski jako jednego z kluczowychkrajów tranzytowych na mapie Europy.

Planowanestudium wykonalności obejmie modernizację drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły naodcinku od Gdańska do Warszawy i E-40 na odcinku od Warszawy do granicy Polska-Białoruś(Brześć) oraz drogi wodnej E 70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (doElbląga). Do zadań nowego wewnętrznego zespołu ZMPG należeć będzie opracowanieOpisu Przedmiotu Zamówienia, dokumentacji przetargowej i ogłoszenie przetargu,który wyłoni wykonawcę studium.

-„Użeglowienie Wisły i stworzenie systemu dróg wodnych, który połączy Gdańsk iWarszawę z Morzem Czarnym, to dla nas jeden z priorytetów rozwojowych.Aktualnie Port Gdańsk bije kolejne rekordy wielkości przeładunków. Chcącswobodnie obsługiwać w przyszłości rosnący wolumen, musimy zapewnić odpowiedniąinfrastrukturę dostępową od strony lądu, także w postaci wodnych szlakówśródlądowych. Jesteśmy też przekonani, że inwestycja ta na przestrzenikilkunastu lat będzie jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego dlacałego kraju – mówi Marcin Osowski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdańskds. Infrastruktury.

Kluczowymodbiorcą studium wykonalności będzie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej. Skala wpływu, jaki wywrze użeglowienie Wisły na cały kraj, wymagaszczególnie szerokiego podejścia do realizacji projektu.

-„Rewitalizacja Wisły i Bugu na odcinkach, którymi zostanie poprowadzony szlaktransportowy, to nie tylko przywrócenie efektywnej żeglugi. Musimy brać poduwagę także takie obszary jak m.in. ochrona przed powodziami, hydroenergetyka,retencja wód czy turystyka. Dlatego jeszcze przed ogłoszeniem przetargu nastudium wykonalności, planowanym na przełomie lat 2017 i 2018, ZMPG przeprowadzidialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami – mówi Edward Atanasiu, dyrektorDziału Projektów Inwestycyjnych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W celu zapewnienia kompleksowości oraz jakości w realizacji projektu, ZMPGzaprosił też do konsultacji interdyscyplinarny zespół najwyższej klasyekspertów. W jego skład weszli m.in. naukowcy z Akademii Morskiej, UniwersytetuGdańskiego, Politechniki Gdańskiej, Polskiej Akademii Nauk, przedstawicieleUrzędu Marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego oraz WojewodyKujawsko-Pomorskiego. Prace zespołu będą opierać się na szczegółowych analizach- począwszy od prognozy kosztów i korzyści, popytu na transport śródlądowy,skończywszy na wpływie na środowisko naturalne.

-„Bardzo się cieszę, że Port Gdańsk wziął na siebie ciężar bycia liderem wrozwiązywaniu problemów ogólnopolskich. Wiemy, że projekt jest absolutnieosiągalny finansowo. Biorąc pod uwagę korzyści, które z niego popłyną, możnaśmiało powiedzieć, że będzie również bardzo korzystny pod względem ekonomicznym- mówi Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski.

Wsparcieprojektu, oprócz władz województwa pomorskiego, deklarują także samorządywojewództw kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego. W zależności odzaistniałych potrzeb ich przedstawicielstwa będą angażować się w praceprojektowe, przygotowawcze czy administracyjne.

Komentarze