TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Powstanie Fundusz dla portów i armatorów
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 05.03.2018 18:49:25
Powstanie Fundusz dla portów i armatorów

Gróbarczyk kończymy prace nad ustawą o funduszu dla portów i armatorów.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kończy prace nad ustawą, która będzie regulowała działanie funduszu wspomagającego armatorów oraz funduszu wspierającego rozwój portów - poinformował PAP w wywiadzie minister gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister powiedział, że dzięki ustawie powstanie Morski Fundusz Inwestycyjny, który będzie skierowany dla armatorów i Fundusz Portowy, wspierający rozwój zarówno portów morskich, jak i tych śródlądowych.

"Fundusze te będą oparte o Bank Gospodarstwa Krajowego. Przygotowaliśmy założenia do ustawy, aby ująć to w ramy prawne. Mam nadzieję, że w ciągu pół roku uda się przyjąć tę ustawę" - stwierdził Gróbarczyk.

"Fundusz portowy będzie skierowany do największych portów, jednak z jego wsparcia będą mogły również skorzystać mniejsze przystanie, którym w obecnych warunkach prawnych bardzo trudno jest pozyskać pieniądze na rozwój czy to z UE, czy to z kredytów bankowych. Chodzi porty m.in. w takich miastach jak Ustka, Darłowo, czy Kołobrzeg" - dodał.

Minister poinformował też, że z pieniędzy na rozwój będą mogły skorzystać porty śródlądowe, które będą się rozwijać w miarę zwiększania możliwości przeładunkowych portów morskich.

"Dla Gdańska potrzebny jest śródlądowy terminal, który będzie rozładowywał ruch kontenerowy i towarowy w ramach funkcjonowania portu. Moim zdaniem taki śródlądowy terminal mógłby powstać w Bydgoszczy lub Toruniu. Wyobrażamy sobie, że powstałby na szlaku żeglugowym blisko tras drogowych i kolejowych" wyjaśnił szef resortu gospodarki morskiej.

Zdaniem ministra na rozwoju szlaków wodnych mógłby skorzystać na przykład PKN Orlen dzięki możliwości włączenia Wisły do dystrybucji produktów płockiego koncernu.

Minister wyjaśnił, że obecnie największe planowane inwestycje w portach morskich to budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Gróbarczyk przypomniał też, że PKP Polskie Linie Kolejowe już prowadzą inwestycje, aby poprawić dostępność pociągów towarowych do naszych największych portów.

Gróbarczyk powiedział, że równocześnie z rozwojem portów ministerstwo będzie wspierało rozwój polskiego sektora stoczniowego. "To przede wszystkim ustawa stoczniowa, która poprawia kondycję stoczni przede wszystkim poprzez likwidację podatku VAT. Z drugiej strony to program odbudowy Marynarki Wojennej, który ma być realizowany przez polskie stocznie" - wyjaśnił.

Minister wskazał, że obecnie stocznie, które kontrolowane są przez Skarb Państwa generują rocznie 800 mln zł przychodów, ale mają jednocześnie 500 mln zł zadłużenia powstałego w poprzednich latach. "To zadłużenie to największa kula u nogi przemysłu stoczniowego. Dzisiaj restrukturyzacja przebiega zgodnie z planem i nie ma groźby upadku stoczni" - zaznaczył minister.

"Nasi poprzednicy nie przywiązywali żadnej wagi do przemysłu stoczniowego. W naszej koncepcji znajduje się bezwzględne utrzymanie stoczni i wprowadzenie tego przemysłu jako jednego z zasadniczych do projektu reindustrializacji kraju" - powiedział Gróbarczyk i przypomniał, że jedno miejsce pracy w stoczni generuje siedem miejsc pracy poza stocznią.

Gróbarczyk powiedział, że fizyczna budowa promu typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej powinna się rozpocząć już wkrótce. "Po rozmowach z armatorem, czyli PŻB ustaliliśmy, że na wiosnę tego roku armator będzie gotowy do zlecenia budowy drugiego promu" - powiedział minister.

Szef resortu przypomniał też, że w tym roku Polska będzie organizatorem Światowych Dni Morza, co podniesie rangę Polski w światowej gospodarce morskiej.

"Ranga polskiego przemysłu morskiego zmalała, więc organizując Dni Morza będziemy mieli doskonałą okazję do zaprezentowania kraju pod kątem gospodarki morskiej" - powiedział minister.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MGMiŻŚ
fundusz
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.