TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Powstanie studium wykonalności na zagospodarowanie żeglugowe Wisły
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 02.07.2018 13:54:08
Powstanie studium wykonalności na zagospodarowanie żeglugowe Wisły

W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego.

W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego.

Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Studium wykonalności wykona, wyłoniona w przetargu, brytyjska firma Halcrow Group Limited.

"Wszystkie opracowania, które były do tej pory robione świadczą jednoznacznie, że Wisła ma ogromy potencjał, jeśli chodzi o rozwój, ale nic nie zostało zrobione w formie profesjonalnej, czyli takiej, którą dałoby się przedstawić bankom i instytucjom finansowym, które chciałyby na tę inwestycję wyłożyć pieniądze" – powiedział podczas uroczystości minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Dodał, że chodzi o to, żeby "przygotować na tyle mocne opracowanie, aby można było znaleźć pieniądze na tę realizację", gdyż – jak mówił – "nie będzie to budowane z budżetu państwa". "Oczywiście będzie w pewien sposób wspierane, ale przede wszystkim chcemy to zrobić w sposób rynkowy, typowy dla przedsięwzięć biznesowych" - powiedział.

Gróbarczyk podkreślił, że istotą użeglowienia Wisły jest otwarcie portów w Gdańsku i Gdyni na wschód poprzez połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym.

"Dla nas najważniejsze jest, żeby połączyć się z Morzem Czarnym poprzez połączenie z Brześciem i otwarcie zupełnie nowego kierunku, który da ogromne możliwości, przede wszystkim, nowych obszarów inwestycyjnych i towarowych dla portów. Wydaje się, że może to przekierunkować całkowicie transport i uczynić z Polski wielki hub transportowy, przede wszystkim portowy" - mówił.

Zapewnił, że inwestycje na najdłuższej polskiej rzece będą dostosowane do wszystkich wymogów ekologicznych. "Jeszcze raz chcę wszystkich uspokoić: nie ma tu mowy o jakimkolwiek betonowaniu Wisły (...) Jesteśmy przekonani, że ta droga wodna pomoże ekologicznie, bo dzisiaj mamy problem z wysuszaniem się Polski, generalnie" - dodał minister.

Zaznaczył, że w opracowaniu najważniejsze będą propozycje rozwiązań od Warszawy do Brześcia, ponieważ, droga wodna nie będzie biec po Bugu, ale prawdopodobnie będzie musiał powstać specjalny kanał.

Gróbarczyk poinformował, że po stronie białoruskiej drogi wodne są już gotowe do żeglugi w kierunku Morza Czarnego, a na terenie Ukrainy wymagają modernizacji.

Minister ocenił, że "polityka poprzednich rządów nie była pozytywnie nastawiona do realizacji dróg śródlądowych". "Mamy dziesiątki lat zaniedbań, więc czym prędzej podejmujemy starania, aby uruchomić – bodaj ostatnie rzeki w Europie (Wisła i Odra – PAP), które mają tak duży potencjał, ale które były celowo umartwiane, aby nie rozwijał się tam transport. I dzisiaj stoi przed nami ogromne zadanie, aby w jak najszybszym tempie to zrealizować" – dodał.

"Opracowanie ma odpowiedzieć na pytanie, czy projekt Drogi Wodnej rzeki Wisły jest zasadny, jakie są grupy interesariuszy zainteresowanych korzystaniem z tak przygotowanej infrastruktury. Ma zidentyfikować wszelkie zagrożenia i zapalne punkty inwestycji w przypadku rozpoczęcia jej realizacji tak, aby podmiot, który podejmie się tego zadania wiedział, z czym należy się zmierzyć. Użeglowienie Wisły z punktu widzenia naszego portu to otwarcie kolejnego kanału dostępowego do portu. Mamy drogi, kolej i rurociągi, natomiast nie mamy cały czas żeglownej Wisły. A przypominam, że wszystkie najdynamiczniej rozwijające się porty w Europie, mające największe wolumeny przeładunków, korzystają z takiej infrastruktury dostępowej" - mówił prezes ZMPG Łukasz Greinke.

W połowie 2016 roku rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. W planach tych zapisano, że do 2030 r. Odra na całej swojej długości i Wisła od Warszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.

Polska zobowiązała się doprowadzić główne szlaki wodne do co najmniej IV klasy żeglowności w związku z podpisaniem aktu ratyfikacyjnego Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polskie drogi wodne będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TNT. Według strategii KE w zakresie rozwoju transportu w Europie do 2030 roku 30 proc. ruchu drogowego ma przenieść się na transport kolejowy i wodny śródlądowy.

Rząd oszacował, że po pierwszym etapie modernizacji dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków tą rzeką mogą wynosić ok. 7,8 mln ton rocznie, a wraz z dalszą poprawą parametrów nawigacyjnych powinny wzrosnąć do ok. 12 mln ton ładunków rocznie.

Szacunkowe koszty inwestycji na głównych polskich rzekach szacowane są na ok. 70 mld zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
żegluga
Wisła
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.