TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Prezydent Sosnowca chciałby buspasów na S86
GAZETA WYBORCZA-SOSNOWIEC - Opublikowano: 04.01.2018 12:09:38

Arkadiusz Chęciński proponuje, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyznaczyła buspasy na drodze ekspresowej S86 między Sosnowcem a Katowicami.

Jak informuje Gazeta Wyborcza-Sosnowiec - Arkadiusz Chęciński proponuje, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyznaczyła buspasy na drodze ekspresowej S86 między Sosnowcem a Katowicami.

Niespełna 6-kilometrowy odcinek S86 między Sosnowcem a Katowicami należy do najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Według przeprowadzonego przez GDDKiA w 2015 roku Generalnego Pomiaru Ruchu, średni dobowy ruch roczny wynosił tutaj ponad 112 tys. samochodów.

Najlepszą alternatywą dla zatłoczonej i zakorkowanej w godzinach szczytu ekspresówki jest kolej. Zdarzało się już jednak, że pasażerowie Kolei Śląskich skarżyli się nie tylko na tłok w pociągach, ale i na brak możliwości dostania się do wagonów. Lekiem na tę sytuację – poza uzupełnianiem taboru – miała być kolej aglomeracyjna. Sensowne funkcjonowanie miała umożliwić m.in. planowana przez PKP PLK budowa dwóch torów na odcinku od Będzina do katowickiej Ligoty oraz dodatkowych peronów i nowych stacji. Tyle że inwestycja – będącą częścią wycenianych na ponad 4 mld zł prac na linii E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" – została okrojona o połowę. Do 2023 roku zostanie zrealizowana jedynie południowa część inwestycji, czyli modernizacja linii na odcinku od Tychów do granicy z Czechami.

Teraz prezydent Sosnowca poszedł jeszcze dalej. Jak poinformował, w środę wystąpił do katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o rozpatrzenie przez centralę GDDKiA możliwości wyznaczenia buspasów na drodze ekspresowej między Sosnowcem a Katowicami.

- Zastanawiamy się, jak skomunikować nasz region bez budowania kolejnych dróg, bo jak twierdzi wielu fachowców, budowanie czwartego czy piątego pasa spowoduje tylko tyle, że korki będą na większej ilości pasów - powiedział Arkadiusz Chęciński, - Mamy nadzieję, że dzięki temu duża część mieszkańców przesiądzie się do komunikacji i będzie to jej promocja - dodał prezydent Sosnowca. 

Arkadiusz Chęciński przyznał jednocześnie, iż uzyskał wcześniej informację z GDDKiA, że buspasy na ekspresówce byłyby niezgodne z prawem. – Sam jednak nie znalazłem potwierdzenia takiej informacji – podkreślił.

Ostrożnie o pomyśle prezydenta Sosnowca wypowiada się prezydent Katowic. – Kwestia buspasów na S86 na pewno wymaga pogłębionej analizy i zagadnienie to należy rozpatrywać przede wszystkim z punktu widzenia inżynierii transportu. Na tego typu drogach z reguły nie stosuje się buspasów, bo obsługują nie tylko ruch wewnątrzmiejski – mówi Marcin Krupa.

Prezydent Katowic przypomina, że transport na S86 w dużej mierze ma charakter tranzytowy. – Ale dogłębna analiza pozwoliłaby dowiedzieć się, jakie skutki przyniosłoby takie rozwiązanie. W oparciu o takie dane można by podejmować racjonalne decyzje z punktu widzenia rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego – dodaje prezydent Katowic.

Trudne logistycznie i ryzykowane rozwiązanie

Sceptyczny jest także dr Andrzej Soczówka z Katedry Geografii Ekonomicznej Wydziału Nauk o Ziemi UŚ, choć przyznaje, że uciążliwości dojazdów do centrum Katowic w godzinach szczytu odczuwają wszyscy mieszkańcy Zagłębia.

– Budowa buspasów na drodze S86 to jednak rozwiązanie trudne logistycznie i bardzo ryzykowne. W Katowicach mamy do czynienia już nie z kongestią odcinkową, ale obszarową. W dodatku układ drogowy Katowic to nie tylko ruch dojazdowy, ale również duży ruch tranzytowy - podkreśla dr Andrzej Soczówka. - Zabierając na najbardziej obciążonej ruchem drodze metropolii jeden pas ruchu, ryzykujemy, że znacząco zwiększymy korki, które mogą opanować nawet sąsiednie miasta – podkreśla.

Dr Soczówka radzi inne rozwiązanie: – Aby usprawnić dojazdy z Zagłębia do centrum Katowic, należy przede wykorzystać potencjał kolei, która już dziś jest w tej relacji najszybsza. Należy zwiększyć liczbę kursujących tą trasą pociągów, wprowadzić honorowanie biletów metropolitalnych i zbudować parkingi umożliwiające pozostawienie samochodów – wylicza.



WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
buspas
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.