TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Prezydent Sosnowca chciałby buspasów na S86
GAZETA WYBORCZA-SOSNOWIEC - Opublikowano: 04.01.2018 12:09:38

Arkadiusz Chęciński proponuje, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyznaczyła buspasy na drodze ekspresowej S86 między Sosnowcem a Katowicami.

Jak informuje Gazeta Wyborcza-Sosnowiec - Arkadiusz Chęciński proponuje, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyznaczyła buspasy na drodze ekspresowej S86 między Sosnowcem a Katowicami.

Niespełna 6-kilometrowy odcinek S86 między Sosnowcem a Katowicami należy do najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Według przeprowadzonego przez GDDKiA w 2015 roku Generalnego Pomiaru Ruchu, średni dobowy ruch roczny wynosił tutaj ponad 112 tys. samochodów.

Najlepszą alternatywą dla zatłoczonej i zakorkowanej w godzinach szczytu ekspresówki jest kolej. Zdarzało się już jednak, że pasażerowie Kolei Śląskich skarżyli się nie tylko na tłok w pociągach, ale i na brak możliwości dostania się do wagonów. Lekiem na tę sytuację – poza uzupełnianiem taboru – miała być kolej aglomeracyjna. Sensowne funkcjonowanie miała umożliwić m.in. planowana przez PKP PLK budowa dwóch torów na odcinku od Będzina do katowickiej Ligoty oraz dodatkowych peronów i nowych stacji. Tyle że inwestycja – będącą częścią wycenianych na ponad 4 mld zł prac na linii E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" – została okrojona o połowę. Do 2023 roku zostanie zrealizowana jedynie południowa część inwestycji, czyli modernizacja linii na odcinku od Tychów do granicy z Czechami.

Teraz prezydent Sosnowca poszedł jeszcze dalej. Jak poinformował, w środę wystąpił do katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o rozpatrzenie przez centralę GDDKiA możliwości wyznaczenia buspasów na drodze ekspresowej między Sosnowcem a Katowicami.

- Zastanawiamy się, jak skomunikować nasz region bez budowania kolejnych dróg, bo jak twierdzi wielu fachowców, budowanie czwartego czy piątego pasa spowoduje tylko tyle, że korki będą na większej ilości pasów - powiedział Arkadiusz Chęciński, - Mamy nadzieję, że dzięki temu duża część mieszkańców przesiądzie się do komunikacji i będzie to jej promocja - dodał prezydent Sosnowca. 

Arkadiusz Chęciński przyznał jednocześnie, iż uzyskał wcześniej informację z GDDKiA, że buspasy na ekspresówce byłyby niezgodne z prawem. – Sam jednak nie znalazłem potwierdzenia takiej informacji – podkreślił.

Ostrożnie o pomyśle prezydenta Sosnowca wypowiada się prezydent Katowic. – Kwestia buspasów na S86 na pewno wymaga pogłębionej analizy i zagadnienie to należy rozpatrywać przede wszystkim z punktu widzenia inżynierii transportu. Na tego typu drogach z reguły nie stosuje się buspasów, bo obsługują nie tylko ruch wewnątrzmiejski – mówi Marcin Krupa.

Prezydent Katowic przypomina, że transport na S86 w dużej mierze ma charakter tranzytowy. – Ale dogłębna analiza pozwoliłaby dowiedzieć się, jakie skutki przyniosłoby takie rozwiązanie. W oparciu o takie dane można by podejmować racjonalne decyzje z punktu widzenia rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego – dodaje prezydent Katowic.

Trudne logistycznie i ryzykowane rozwiązanie

Sceptyczny jest także dr Andrzej Soczówka z Katedry Geografii Ekonomicznej Wydziału Nauk o Ziemi UŚ, choć przyznaje, że uciążliwości dojazdów do centrum Katowic w godzinach szczytu odczuwają wszyscy mieszkańcy Zagłębia.

– Budowa buspasów na drodze S86 to jednak rozwiązanie trudne logistycznie i bardzo ryzykowne. W Katowicach mamy do czynienia już nie z kongestią odcinkową, ale obszarową. W dodatku układ drogowy Katowic to nie tylko ruch dojazdowy, ale również duży ruch tranzytowy - podkreśla dr Andrzej Soczówka. - Zabierając na najbardziej obciążonej ruchem drodze metropolii jeden pas ruchu, ryzykujemy, że znacząco zwiększymy korki, które mogą opanować nawet sąsiednie miasta – podkreśla.

Dr Soczówka radzi inne rozwiązanie: – Aby usprawnić dojazdy z Zagłębia do centrum Katowic, należy przede wykorzystać potencjał kolei, która już dziś jest w tej relacji najszybsza. Należy zwiększyć liczbę kursujących tą trasą pociągów, wprowadzić honorowanie biletów metropolitalnych i zbudować parkingi umożliwiające pozostawienie samochodów – wylicza.



WIĘCEJ
Sprawdź też:
buspas

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.