TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Przemyt ludzi na Morzu Śródziemnym rośnie
EUROAKTIV - Opublikowano: 19.04.2017 14:08:38
Przemyt ludzi na Morzu Śródziemnym rośnie

Europejskie okręty wyratowały w tym roku już ponad 36 tys. migrantów w trakcie przekraczania Morza Śródziemnego. To 50-proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Jak informuje EuroAktiv - europejskie okręty wyratowały w tym roku już ponad 36 tys. migrantów w trakcie przekraczania Morza Śródziemnego. To 50-proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Tylko w weekend wielkanocny zginęło 97 osób.

ONZ poinformowała dziś (18 kwietnia), że w świąteczny długi weekend na Morzu Śródziemnym uratowano prawie 9 tys. migrantów, w większości z krajów afrykańskich: Nigerii i Senegalu. Zostali oni wypuszczeni w łódkach nienadających się do pływania po morzu przez libijskich przemytników ludzi.

"Gułagi"

Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) ocenia, że w prowadzonych przez przemytników obozach w Libii na transport do Europy czeka jeszcze 20 tys. osób. "Dobra wiosenna pogoda zachęciła przemytników do odsyłania ludzi z obozów" ? stwierdził rzecznik IOM Leonard Doyle.

Zdaniem Organizacji, w obozach nie wszyscy mają możliwość zapłaty "okupu" i trafienia na łódkę do Europy. Przynajmniej część z przebywających tam osób ma być wykorzystywana do przymusowej pracy, w tym seksualnej. IOM nazywa to "gospodarką niewolniczą", a same obozy ? "gułagami".

Przemyt

Przemytnicy pobierają opłaty, a następnie ładują migrantów do łódek, często nadmuchiwanych pontonów, wiedząc, że nie mają szans na dotarcie do Włoch, formalnie stanowiących cel podróży. "Przemytnicy jasno wypychają ich na morze w nadziei, że zostaną uratowani" ? tłumaczył Doyle.

Wody między Libią a Włochami patroluje kilka różnych organizacji i instytucji. Oprócz straży granicznej obu państw, wspieranych przez unijną agencję ochrony granic Frontex, pływają na tym obszarze statki organizacji humanitarnych, a także okręty marynarek wojennych państw unijnych uczestniczących w operacji EUNAVFOR Med "Sophia".

W weekend te 9 tys. migrantów zostało uratowanych przez 35 różnych okrętów, podaje ONZ. Poza ww. instytucjami, były to również statki komercyjne, płynące przez ten obszar Morza Śródziemnego.

Niebezpieczne morze

Przemyt ludzi z Libii do Włoch przybrał na sile po tym, jak w kwietniu 2016 r. Unia Europejska i Turcja porozumiały się i zamknęły szlak przerzutowy wiodący z Turcji do Grecji i dalej do UE. Mimo napięć w relacjach na linii Bruksela-Turcja, umowa cały czas obowiązuje, co sprawia, że alternatywna trasa przez Libię zyskuje na popularności, mimo toczącej się w tym kraju wojny domowej.

Jednak przeprawę do Grecji wiele odróżnia od przeprawy do Włoch. Przede wszystkim trasa z Turcji na wyspy greckie ma tylko kilka kilometrów, zależnie od miejsca, i odbywa się po relatywnie spokojnym Morzu Egejskim.

Trasa z Libii do Włoch wiedzie przez kilkaset kilometrów otwartego morza. Tam nie wystarczają już pontony, mimo to przemytnicy są niechętni inwestowaniu w lepsze łódki czy statki ? zamiast tego, jak powiedział Doyle, wolą wypychać pontony na morze, licząc, że zostaną one przejęte przez straż przybrzeżną lub inne okręty.

Uratowani i ofiary

Łącznie w tym roku zostało już odratowanych 36 tys. osób. Według IOM, to o 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy ta liczba wyniosła 24 tys.

Nie wszystkie pontony są jednak odnajdowane na czas. Zgodnie informacjami IOM, w tym roku już 900 osób straciło życie, z czego 97 ? między czwartkiem a niedzielą 13 a 16 kwietnia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Włochy
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.