Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PŻB z kontraktowym projektem nowego promu

infoship
11.10.2017 14:54
0 Komentarzy

PolskaŻegluga Bałtycka odebrała projekt kontraktowy nowego promu, który ma budowaćMorska Stocznia Remontowa Gryfia – poinformował PAP prezes PŻB Piotr Redmerski.Według jego szacunków w ciągu minimum sześciu miesięcy powstanie projekttechniczny jednostki.

-„Odebraliśmyprojekt kontraktowy nowego promu, do którego zostały wniesione zastrzeżenia zestrony stoczni. Na dniach będą sformalizowane wszystkie nasze życzenia co dojednostki i wtedy stocznia przyjdzie do projektu technicznego, czyli głównego”– powiedział Redmerski. Jak zaznaczył, prace na projektem technicznym będątrwały minimum sześć miesięcy.

Prezes PŻBzapowiedział, że do końca października zakończone zostaną badania rynku orazaudyt stoczni, które były wykonywane na zlecenie banków. „Po naszej stroniebędzie już wykonana cała praca, w tym nakreślony projekt kontraktowy. Z drugiejstrony, banki dostaną wszystkie dokumenty od zarządu PŻB, które są potrzebne dopodjęcia decyzji. Decyzja dotycząca finansowania musi zapaść przed końcem roku”– dodał.

-„Cięcieblachy, czyli właściwa budowa promu rozpocznie się pod koniec pierwszegokwartału lub na początku drugiego kwartału 2018 r.” – zapowiedział Redmerski.

-„Rozmawiałemz armatorami z Grecji, że od momentu podjęcia decyzji o budowie promu domomentu jej rozpoczęcia, to jest proces, który trwa ok. 18 miesięcy. Wydawałonam się w Polsce, że zrobimy to szybciej, ale niestety, to tyle właśnie trwa” –podkreślił.

Redmerskipowiedział, że nowy prom będzie miał zasilanie gazowe. „Chcemy prom gazowy,gdyż gaz dziś jest tylko o 12 proc. droższy od paliwa wysokosiarkowego. Mamyperspektywę, że produkcja tego gazu się podwoi na świecie, a jednocześnie Polskarozpoczęła import ze Stanów Zjednoczonych oraz z Kataru. W przewidywaniach mamyteż rurociąg, który będzie łączył dopływ gazu z Norwegii, wówczas jego cenamusi spaść” – tłumaczył prezes.

Armatorzaznaczył, że nowy prom będzie nowoczesny pod względem załadunku i wyładunku,gdyż będzie on przepływowy. -„Zarówno z dziobu, jak i tyłu promu możliwy będziewyładunek z dwóch poziomów. Kierowcy będą mogli sprawnie się poruszać, bezkonieczności zakręcania. Do tego potrzebne jest przystosowanie terminali w porciew Świnoujściu i w szwedzkim Ystad” – dodał.

„Na nowympromie zmieści się 176 samochodów ciężarowych i 400 pasażerów. Będzie to prombardziej cargowy. Jednostka będzie miała 3 tys. linii ładunkowej, co oznacza,że będzie dwa razy większa niż średnia długość statków” – oznajmił.

-„Nie masensu, aby stocznia wybudowała jeden prom i spoczęła na laurach. Armatorzypotrzebują minimum sześciu promów, aby mieć dominującą pozycję na tym rynkuMorza Bałtyckiego. Dziś pływa 13 promów, z których 11 jest w rękach polskich,ale są to jednostki wiekowe i za małe”- wyjaśnił.

Stępkę podbudowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono wszczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku.

Wedługplanów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową stocznia rozpocznie naprzełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a napoczątku 2020 r. do przekazana PŻB.

PolskaŻegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/fWawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r., m/f Mazovię zbudowaną w1996 r. oraz m/f Cracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach międzyportem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem aszwedzkim portem Ystad. (PAP)

Komentarze