Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Reaktywacja portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu

infoship
08.06.2017 15:12
0 Komentarzy

Spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale, przy współpracy PKP S.A.,rozpoczyna prace nad reaktywacją portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu. Kosztinwestycji to 300 mln zł – powiedział w czwartek na spotkaniu z mediami prezesKKT Jarosław Zemło.

Inwestycja, która ma przywrócić dawnemu portowi rzecznemu naOdrze jego funkcje magazynowo-przeładunkowe, pozwoli na stworzenie około 600nowych miejsc pracy w samym porcie i przy jego obsłudze. Zdaniem Zemły, totakże szansa na odrodzenie przemysłu stoczniowego i powstanie wKędzierzynie-Koźlu ważnego punktu przeładunkowego na szlaku z Chin do Europy.

-„Szukaliśmy takiej lokalizacji przez dwa lata. Wybórportu w Kędzierzynie-Koźlu to efekt analiz szlaków komunikacyjnych w tej częściEuropy. Nasz port leży zaledwie 20 km od autostrady A4 i 40 km od A1. Nie maproblemu z dotarciem do głównych szlaków kolejowych, choć pierwotnainfrastruktura portu została zniszczona lub rozkradziona. Żeby ją odbudować,podjęliśmy decyzję o zainwestowaniu 11 mln złotych w przyłączenie portu do sieciPKP, która w przyszłości ma być udziałowcem portu” – uważa prezes Zemła.

Dodał, że z Kędzierzyna-Koźla jest tylko 80 km do Sławkowa,gdzie zaczyna się trasa z szerokimi torami, łącząca naszą część Europy zChinami. „Leżąc na przecięciu szlaków łączących kilka państw, możemy staćsię jednym z głównych punktów +Nowego Jedwabnego Szlaku+” – wskazałprezes.

Przedstawione w czwartek przez spółkę plany odbudowy portuprzewidują m.in. budowę terminalu na produkty masowe płynne z 12 zbiornikami opojemności przekraczającej 52 tys. m sześc., terminal na kontenery o możliwościprzeładunkowej na poziomie 200 tys. TEU rocznie oraz terminal na produktysypkie i drobnicowe.

Podczas spotkania z dziennikarzami prezes KKT prezentowałzdjęcia z lat 20-tych ubiegłego wieku, na których uwieczniono kędzierzyńskiport pełen barek wiozących Odrą towary i surowce. „Chciałbym, żeby takiruch panował w naszym porcie za kilka lat” – powiedział Zemła.

Według obecnych na spotkaniu ekspertów, uruchomienie portu iwznowienie ruchu na Odrze to szansa na odrodzenie przemysłu stoczniowego, którymógłby produkować jednostki na potrzeby żeglugi śródlądowej. Ruch na Odrze toszansa także dla absolwentów szkół, takich jak działającego wKędzierzynie-Koźlu Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, której absolwenci obecnieszukają pracy poza granicami Polski.

-„Jesteśmy gotowi zakończyć budowę do 2020 roku i przywsparciu rządu transport towarów Odrą z wykorzystaniem naszego portu uważam zacałkiem realny” – podkreślił prezes.

Inwestycja ma powstać dzięki środkom z zamkniętego funduszuinwestycyjnego aktywów niepublicznych (VALUE QUEST FIZAN), działającego podnadzorem KNF. Jak zadeklarował prezes KKT, środki funduszu stanowi kapitałszwajcarski i polski – z przewagą polskiego. Część wydatków na budowę portuspółka ma zamiar pozyskać wspólnie z PKP ze środków UE. (PAP)

Komentarze