TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ruszył sezon żeglugowy 2019 na Kanale Elbląskim
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 29.04.2019 09:00:10
Ruszył sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim; fot. Żegluga Ostródzko-Elbląska

27 kwietnia rozpoczął się sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim (woj. warmińsko-mazurskie).

27 kwietnia rozpoczął się sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim (woj. warmińsko-mazurskie).  Dzięki czynnemu systemowi XIX-wiecznych pochylni z tzw. suchym grzbietem, kanał ten jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki.

Jak poinformował PAP Bogusław Pinkiewicz z Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gdańsku, rozpoczęcie tegorocznego sezonu żeglugowego na całym Kanale Elbląskim pierwotnie miało nastąpić 1 maja, ale zostało przyspieszone o cztery dni. Stało się tak, bo Transportowy Dozór Techniczny wydał już pozwolenia niezbędne do uruchomienia po zimowej przerwie mechanizmów wszystkich pięciu pochylni i czterech śluz.

Rosnąca popularność

Szlaki wodne Kanału Elbląskiego są co roku oblegane przez turystów. "W poprzednim sezonie na każdej z pochylni prześluzowano miesięczne ok. tysiąca statków, jachtów, kajaków i innych jednostek pływających" - mówił Pinkiewicz.

Od soboty rejsy turystyczne uruchomiła Żegluga Ostródzko-Elbląska, której statki mogą zabrać na pokład do 65 pasażerów każdy.

Zdaniem zastępcy dyrektora tego przedsiębiorstwa Anny Kościukiewicz-Skorupy, zainteresowanie rejsami wśród turystów z całego świata jest z każdym rokiem coraz większe. W ubiegłym sezonie statki tego operatora przewiozły ok. 60 tys. pasażerów.

Najwięcej osób zainteresowanych jest tzw. rejsami pochylniowymi: trwającym ponad cztery godziny rejsem "Statkiem po trawie" (Elbląg - Buczyniec lub Buczyniec - Elbląg), a także dwugodzinnym "Szlakiem dwóch pochylni" (Buczyniec - Kąty - Buczyniec).

Historia kanału

Funkcjonujący od 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.

Kanał przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się przed czterema laty. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi.

W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
statek
kanał
Żegluga Ostródzko-Elbląska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.