TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rząd liczy na unijne wsparcie ws kanału przez Mierzeję
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 31.01.2016 12:53:42
Rząd liczy na unijne wsparcie ws kanału przez Mierzeję

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej liczy, iż Komisja Europejska wyda opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w najbliższych tygodniach, i że będzie to opinia pozytywna

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej liczy, iż Komisja Europejska wyda opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w najbliższych tygodniach, i że będzie to opinia pozytywna - podał PAP rzecznik resortu Piotr Jasina.

Pozytywna opinia Komisji Europejskiej będzie oznaczać, iż będzie można aplikować o fundusze unijne na realizację inwestycji. Część pieniędzy pochodzić ma z budżetu państwa. W tej chwili koszt budowy kanału to szacunki w granicach 800-900 mln zł - podkreślił Piotr Jasina.

Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur - szczególnie władze Elbląga - zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.

Przeciwni budowie przekopu są mieszkańcy Krynicy Morskiej, którzy obawiają się, że kanał szczególnie w trakcie budowy utrudni albo wręcz uniemożliwi dojazd turystów do tej wypoczynkowej miejscowości. Przeciwni budowie nowej drogi wodnej są także ekolodzy.

"Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji lokalizacji, jednak w tej chwili preferowany jest przebieg kanału żeglugowego przez Nowy Świat. Na licznych spotkaniach z mieszkańcami Krynicy Morskiej przekazywane są informacje dotyczące projektu. Będą kontynuowane, by zainteresowani mieli pełną wiedzę o korzyściach i możliwościach rozwoju, jakie wiążą się z przedsięwzięciem" - podkreślił Jasina.

"Ta inwestycja nie ma na celu utrudnić komunikacji z Krynicą Morską. Założenia są takie, by mieszkańcy nie odczuwali uciążliwości nawet w trakcie budowy kanału. Z opracowań wykonanych na potrzeby projektu wynika, iż plaże nie będą zagrożone. Co więcej, kanał żeglugowy może stać się dodatkową atrakcją, przyciągającą turystów"- wyjaśnił PAP rzecznik resortu gospodarki morskiej.

Jak poinformował w tej chwili zespół roboczy składający się z przedstawicieli resortu i Komisji Europejskiej wyjaśnia wszelkie wątpliwości dotyczące planowanej inwestycji, zwłaszcza kwestie dotyczące ochrony środowiska.

"To wiąże się z faktem, iż kanał przebiegać ma przez obszar objęty statusem Natura 2000. Zespół powstał na skutek sugestii komisarza Karmenu Velli po spotkaniu w Warszawie z Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem" - podkreślił Jasina.

Jak zaznaczył, komisarz z uwagą wysłuchał informacji dotyczących tego przedsięwzięcia oraz argumentów przemawiających za potrzebą budowy kanału.

"Chodzi zarówno o możliwości rozwoju obszaru Zalewu Wiślanego, portu w Elblągu, swobodę żeglugi ograniczanej przez Rosjan ale też i o nadrzędny interes publiczny, czyli bezpieczeństwo kraju w tym obszarze. Pamiętajmy, iż jest to także wschodnia granica Unii Europejskiej" - podkreślił.

Rzecznik resortu pytany o termin rozpoczęcia inwestycji odpowiedział, że trudno w tej chwili precyzować terminy rozpoczęcia budowy. Przygotowanie inwestycji, raportu oddziaływania na środowisko, pełnej dokumentacji wraz projektem budowlanym, pozwoleniami wymagają około 2 lat. Realizacja to także ok. 2 lat. Celem resortu jest wybudowanie kanału do 2020 roku - podał Jasina.

Plany, jakie przedstawiał Urząd Morski w Gdyni zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza.

Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której będzie wyrównywana różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Według Urzędu Morskiego, oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Elbląg
Zalew Wiślany
kanał
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.