Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej

infoship
16.02.2017 14:59
0 Komentarzy

Rada Ministrów bez żadnych uwag przyjęła dzisiajprzygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejprojekt ustawy bardzo ważny dla żeglugi śródlądowej ? podkreśla GrzegorzWitkowski, podsekretarz stanu MGMiZŚ. ? Dokument będzie teraz procedowanyw izbach parlamentu. Zakładamy, że jeszcze w kwietniu ustawa zostanie podpisanaprzez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Przypomnijmy, że w styczniu 2015 r. weszła w życie dyrektywaRady UE z grudnia 2014 r. wykonująca Umowę europejską dotyczącą niektórychaspektów organizacji czasu pracy w transporcie śródlądowym. Została zawartaprzez Europejskie Stowarzyszenie Żeglugi Śródlądowej (EBU), EuropejskąOrganizację Kapitanów (ESO) i Europejską Federację Pracowników Transportu(ETF).

Dyrektywa powinna zostać implementowana przez państwaczłonkowskie do końca ub.r.

Regulacja dotyczy niektórych aspektów organizacji czasupracy w transporcie śródlądowym, odnosi się do warunków pracy na tych statkachoraz zawiera postanowienia dotyczące zdrowia (okresowych badan lekarskich) ibezpieczeństwa pracowników w dziedzinie podlegającej zapisom Traktatu ofunkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w tym:

? ograniczeńodnoszących się do dobowego i tygodniowego czasu pracy,

? okresubazowego czasu pracy,

? corocznegourlopu wypoczynkowego,

? określeniadni pracy i dni odpoczynku,

? pracysezonowej na statkach pasażerskich,

? maksymalnegoczasu pracy w porze nocnej,

? okresówodpoczynku,

? ochronyosób młodych,

? oceny stanuzdrowia pracowników,

? harmonogramupracy.

Dyrektywa wprowadziła nowy sposób ustalania wymiaru czasupracy. Wymiar obowiązkowego czasu pracy pozostał niezmieniony. Partnerzyspołeczni z sektora transportu śródlądowego (Europejskie Stowarzyszenie ŻeglugiŚródlądowej, Europejska Organizacja Kapitanów i Europejska FederacjaPracowników Transportu) wyrazili opinię, że dyrektywa z 2003 roku niezabezpiecza interesów sektora, dlatego negocjowali z własnej inicjatywy napoziomie UE umowę dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy wtransporcie śródlądowym.

Negocjacje trwały od stycznia 2008 r. do listopada 2011 r.Umowę europejską dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy wtransporcie śródlądowym zawarto 15 lutego 2012 r. Sygnatariusze przedstawilidokument Komisji Europejskiej i zwrócili się o wykonanie tej Umowy w drodzedecyzji Rady na wniosek Komisji.

W Polsce do pracowników wykonujących pracę na statkachżeglugi śródlądowej stosuje się przepisy ogólne wynikające przede wszystkim zKodeksu pracy. Jednocześnie Kodeks pracy jest w praktyce trudny do stosowaniaprzez armatorów ze względu na specyfikę pracy wykonywanej na statku.

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy reguluje czaspracy na statkach żeglugi śródlądowej. Projekt zakłada, że pozostawanie w gotowoścido wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej będzie wliczane do czasupracy. Ponadto projekt ustawy przewiduje ustalenie 12 miesięcznego okresurozliczeniowego dla pracodawców ? wprowadzenie tak długiego okresurozliczeniowego pozwoli pracodawcom na elastyczne ustalanie harmonogramu dlapracowników zatrudnionych w sektorze transportu wodnego śródlądowego orazwprowadzenie limitów czasu pracy dla pracowników w zakresie:

? limitówogólnych czasu pracy na statku żeglugi śródlądowej, zgodnie z którymi czaswykonywania pracy na statku nie może przekroczyć 14 godzin w ciągu 24 godzinoraz 84 godzin w ciągu 7 dni.

? limitówczasu pracy na statku pasażerskim, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy nastatku pasażerskim nie może przekroczyć 12 godzin w ciągu 24 godzin oraz 74godzin w ciągu 7 dni.

? limitówczasu pracy w porze nocnej (od 23.00 do 6.00) na statku żeglugi śródlądowej,zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej nie możeprzekroczyć 7 godzin w ciągu 24 godzin oraz 42 godzin w ciągu 7 dni.

Zapewniona zostanie odpowiednia ilość dni odpoczynku dlapracowników zatrudnionych na statkach żeglugi śródlądowej, a pracodawcy będąmieli obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy.

Komentarze