Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RZGW Gdańsk zamawia cztery lodołamacze. Za 74 mln zł

infoship
16.02.2017 08:19
0 Komentarzy

Cztery lodołamacze dla Regionalnego Zarządu GospodarkiWodnej w Gdańsku mają powstać do 2021 r. Ich koszt budowy wynosi 74 mln zł.Projekt w 85 proc. będzie dofinansowany z UE. Jednostki wzmocnią ochronęprzeciwpowodziową Żuław i regionu Dolnej Wisły.

Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) ma pięćlodołamaczy (Tygrys, Orka, Foka, Żbik i Rekin) w wieku od 26 do 33 lat, a jeden(Wilk) wynajmuje.

Koszt budowy czterech lodołamaczy wynosi 74 mln zł, 85 proc.tej kwoty stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Umowę o dofinansowanie projektu podpisali we wtorek wGdańsku dyrektor RZGW Stanisław Otremba oraz zastępca prezesa NarodowegoFunduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Roman Wójcik. W uroczystościuczestniczyli też wiceminister środowiska Mariusz Gajda i p.o. prezes KrajowegoZarządu Gospodarki Wodnej Iwona Koza.

W granicach działań gdańskiego RZGW znajduje się odcinekWisły o długości 257,5 km (od ujścia do okolic Włocławka).

Rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz podkreślił,że budowa lodołamaczy ma duże znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej Żuław icałego regionu Dolnej Wisły. Zwrócił uwagę, że dla optymalnego zabezpieczeniaponad 250-km odcinka Wisły potrzebnych jest 8-9 lodołamaczy.

Projekt obejmuje budowę czterech lodołamaczy, jednegoczołowego i trzech liniowych. Wyłoniony w przetargu wykonawca zrealizujezadanie w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Projekt ma być ukończony do listopada2021 roku.

Obecnie trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu nabudowę lodołamaczy. Pinkiewicz podał, że swoje oferty złożyły stocznie: Gryfiaze Szczecina i Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Nowe lodołamacze mają być wyposażone w nowoczesne systemysterowania i niemal dwa razy mocniejsze silniki. Oprócz ochronyprzeciwpowodziowej, mają być przystosowane także do zadań badawczych,ratowniczych, w tym środowiskowych oraz w pożarnictwie.

Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” realizowanyjest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 ? 2020.

Flota lodołamaczy jest odnawiana w całym kraju. Podobnedziałania podjęły też RZGW w Warszawie i Szczecinie. Gdański RZGW planuje teżprzeprowadzenie remontu portu w Przegalinie, gdzie stacjonują lodołamacze.

Jak to jest z tym lodołamaniem?

Od końca XIX wieku lodołamanie jest najskuteczniejszą metodąwalki z lodowymi zatorami. Lodołamacz czołowy robi w lodzie rynnę o szerokościminimum 70 cm, a następnie lodołamacz liniowy poszerza tę rynnę, rozbija dużetafle lodu w rynnie i zapewnia spływanie lodu.

Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczyjest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwuŻuław, ale i terenów położnych znacznie dalej od morza. Ujście musi umożliwićswobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę.

Jak podaje RZGW w Gdańsku, w ciągu ostatnich stu lat naodcinku Dolnej Wisły powierzchnia występowania zjawisk lodowych stopniowo sięzmniejsza, szczególnie dzięki wykonaniu prac regulacyjnych.

Pinkiewicz poinformował PAP, że obecnie lód spływa Wisłąsamoczynnie. „Lodołamacze stoją w portach w Przegalinie i w Sobieszewie wgotowości do pracy” – zapewnił. (PAP)

Komentarze