Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm o zanieczyszczeniu morza przez statki

infoship
10.02.2017 04:35
0 Komentarzy

Nowe przepisy doprecyzowują także sankcje nakładane nakapitana lub innego członka załogi statku za naruszenie dyrektywy unijnejdotyczącej zawartości siarki w paliwach.

Zmiany przepisów dot. m.in. emisji dwutlenku węgla wtransporcie morskim oraz recyklingu statków zakłada projekt noweli ustawy ozapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, który w środę jednogłośniepoparła sejmowa komisja gospodarki morskiej.

Jak powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Paweł Brzezicki, projekt nowelizujący ustawę o zapobieganiuzanieczyszczeniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw wynika przedewszystkim z konieczności implementacji do polskiego prawa niektórych przepisów.

Chodzi m.in. o przepisy ws. planowania przestrzennegoobszarów morskich, recyklingu statków, monitorowania, raportowania iweryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz pobieraniapróbek i sprawozdawczości w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

W projekcie doprecyzowano także kwestie pobierania próbekpaliwa z systemu obiegu paliwa, a także sankcje za naruszenia dyrektywysiarkowej.

Poseł PO Sławomir Nitras pytał Brzezickiego m.in., czypolska administracja może aresztować statek, który wpływa na Bałtyk i poruszasię na paliwie z wyższą zawartością siarki niż jest to dozwolone na tymakwenie?

-„Urząd morski nie może aresztować statku, ale może statekzatrzymać, nie pozbawiając armatora własności, czy ograniczając mu zdolność dysponowaniaprzez niego własnością, czyli hipoteką itd., bo areszt jest już wejściem nahipotekę” ? powiedział Brzezicki. „Urząd morski może zatrzymać do czasu wymianypaliwa na statku, na paliwo bezsiarkowe i również ma prawo zastosować wobectakiego armatora karę finansową na korzyść budżetu państwa” ? dodał.

Zgodnie z projektowaną nowelą, dyrektor urzędu morskiegobędzie odpowiedzialny za sprawdzenie czy na statku, który wpłynął do portuznajduje się ważny dokument zgodności, poświadczający spełnienie wymagańzwiązanych z monitorowaniem emisji dwutlenku węgla.

W przypadku kontroli emisji tlenków siarki, zgodnie zprojektem ustawy statki pływające pod obcą banderą – które mają już dokumentświadczący o testowaniu metod redukcji emisji tlenków siarki wydany przezpaństwo bandery lub uznaną organizację – zostaną zwolnione z obowiązkuuzyskania takiego pozwolenia od administracji polskiej.

Nowe przepisy doprecyzowują także sankcje nakładane nakapitana lub innego członka załogi statku za naruszenie dyrektywy unijnejdotyczącej redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych.(PAP)

Komentarze