Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin chce być bliżej Odry. Dlatego idzie do sądu

infoship
12.12.2017 09:07
0 Komentarzy

Sytuacja prawna reprezentacyjnych nabrzeży położonych upodnóża Wałów Chrobrego jest dosyć skomplikowana. Warto jednak się z niązapoznać, by poznać i zrozumieć sens starań miasta o przejęcie i remontbulwarów.

Obecnie Bulwarem Chrobrego i Nabrzeżem Wieleckim wSzczecinie zarządza spółka Polsteam – Żegluga Szczecińska sp. z o.o., którejwspólnikami są państwowa Żegluga Polska (51% udziałów) i miejska ŻeglugaSzczecińska (49% udziałów). Jak widać miasto ma mniejszy wpływ na to, co dziejesię z tym miejscem. Stąd chęć odkupienia udziałów od Żeglugi Polskiej. Takiscenariusz pozwoliłby na decydowanie o nabrzeżach, ich remont i modernizację.

Do sądu

Żegluga Szczecińska 15 listopada 2017 roku zdecydowała sięna skierowanie sprawy na drogę sądową przeciwko Polsteam – Żegluga Szczecińskao wydanie Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego w Szczecinie w celu wyjaśnieniatrwających od wielu lat wątpliwości co do ważności umowy, na podstawie której w1998 roku ówczesne Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska przeniosło naspółkę (jako aport) prawo wieczystego użytkowania tych terenów. ŻeglugaSzczecińska, jako następca prawny Przedsiębiorstwa Państwowego ŻeglugaSzczecińska, wniosła do Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum pozew o wydanie tychnabrzeży.

Miejska spółka Żegluga Szczecińska od kilku lat próbowałaznaleźć polubowne rozwiązanie sprawy wadliwie wniesionego w 1998 roku aportu.Wspólnicy zawarli w sierpniu 2016 roku przedwstępną umowę sprzedaży udziałów wPolsteam, na mocy której Żegluga Szczecińska stałaby się stuprocentowymwłaścicielem spółki Polsteam, a przez to z powrotem wieczystym użytkownikiemnabrzeży. Na zawarcie umowy przyrzeczonej, przenoszącej własność udziałów,decyzją z 9 grudnia 2016 roku Minister Skarbu Państwa nie wyraził zgody.

W związku z powyższym Żegluga Szczecińska zdecydowała się naskierowanie sprawy na drogę sądową. Spółka stoi na stanowisku, że bezwzględnienależy doprowadzić do stanu, w którym prawowity użytkownik będzie w posiadaniuterenu, co następnie umożliwi oczekiwaną przebudowę i modernizację – wzorempozostałych bulwarów i nabrzeży.

Co dalej?

Sąd uznał za uprawdopodobnione argumenty zawarte w pozwiezłożonym przez Żeglugę Szczecińską i 21 listopada br. wydał postanowienie ozabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania nabrzeży ograniczonymiprawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing iużyczenie. Sąd 22 listopada dokonał wpisu w księdze wieczystej prowadzonej dlanabrzeży wzmianki o powyższych zakazach.

Dzięki temu Polsteam – Żegluga Szczecińska nie będzie mogłazaciągnąć pożyczki od innej spółki grupy PŻM – Polsteam Frachtowanie, coplanowała Rada Nadzorcza.

-„W naszym mniemaniu plan Żeglugi Polskiej polegał naudzieleniu pożyczki pod zastaw Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego spółcePolsteam – Żegluga Szczecińska, która od lat generuje straty i nie miałabymożliwości finansowych obsługi i spłaty zobowiązania. Wynikiem takiegodziałania byłoby odebranie nabrzeży przez pożyczkodawcę – Polsteam Frachtowanie– a więc pośrednio przez Żeglugę Polską. Miasto nie może zgodzić się na takie przejęcienabrzeży, bo, uniemożliwi to oczekiwaną przez mieszkańców modernizację irenowację nabrzeży” – informuje miasto.

Dodatkowo Żegluga Szczecińska – jako 49-procentowyudziałowiec Polsteam Żeglugi Szczecińskiej – wniesie o likwidację spółki zuwagi na generowane, milionowe straty. Taki scenariusz sprawiłby, że nabrzeża(dzięki zabezpieczającym zapisom w umowach wprowadzonych przez miasto w roku2013) wróciłyby do Żeglugi Szczecińskiej.

-„Czeka nas zatem sprawa sądowa, której wyniki może zaważyćna przyszłości jednego z najpiękniej położonych miejsc w Szczecinie” – podkreślaszczeciński magistrat.

Komentarze