TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Unjna kasa na głębszy tor wodny Świnoujście-Szczecin
InfoShip.pl - Opublikowano: 21.12.2017 14:52:55
Unjna kasa na głębszy tor wodny Świnoujście-Szczecin

Pogłębienie do 12,5 metra toru wodnego Świnoujście-Szczecin z dofinansowaniem z UE

Pieniądze unijne w wysokości 1,18 mld zł wspomogą modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Podpisana 21 grudnia w Szczecinie umowa na dofinansowanie inwestycji zakłada pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra.

Obok umowy potwierdzającej przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin podpisano także umowę na wsparcie unijnymi środkami trzech inwestycji tramwajowych w stolicy Pomorza Zachodniego. Razem dla obu inwestycji to blisko 1,3 mld zł wsparcia z programu Infrastruktura i Środowisko.

Umowy na dofinansowanie podpisali pełniący obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz przedstawiciele beneficjentów: dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz i prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł. W ramach inwestycji tor wodny zostanie pogłębiony do 12,5 metra, wybudowane i przebudowane będą skarpy i umocnienia brzegowe, prace obejmą także niwelację dna w strefie Świnoujścia, a także pogłębione i poszerzone będą obrotnice statków.

Pogłębienie toru wodnego znacznie poprawi możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu - powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik. "Będą mogły do niego wpływać zdecydowanie większe statki. Port Szczecin będzie mógł zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe dwukrotnie" - dodał Słowik.

-"Ten projekt będzie miał też bardzo duży wpływ na transport śródlądowy. Chcemy, żeby ten transport się rozwijał, i żeby w pełnym zakresie powrócić do użeglowienia Odry" - podkreślał Słowik.

"To strategiczna i długo oczekiwana inwestycja, która w sposób znaczący poprawi dostępność portu w Szczecinie dla statków pełnomorskich; dziś warunki nawigacyjne nie zawsze są zachowane" - powiedział z kolei wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Jak podkreślał Gorgol, to największa historycznie inwestycja realizowana z pieniędzy europejskich dla sektora gospodarki morskiej.

-"Jeszcze w tym roku, czyli zgodnie z harmonogramem najpóźniej do 29 grudnia zostanie ogłoszony przetarg główny na roboty w formule projektuj i zbuduj" - powiedział Zdanowicz. "Będzie jeden przetarg dla wykonawcy, który przygotuje projekt, uzyska pozwolenie na budowę, a później zacznie go realizować. Zakładamy, że projekt zostanie przygotowany w 2018 r., a od 2019 r. zaczną się prace budowlane i muszą się one zakończyć do trzeciego kwartału 2022 r." - dodał Zdanowicz.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Z kolei do Szczecina trafi ponad 85 mln zł dofinansowania z UE na inwestycje tramwajowe. Pieniądze pomogą sfinansować przebudowę ul. Arkońskiej, budowę torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn oraz przebudowę ul. Szafera. Miasto planuje także wybudować parkingi Park&Ride i Bike&Ride. Łączna długość wybudowanych tras tramwajowych wyniesie nieco ponad 4 km. Całkowita wartość inwestycji to prawie 200 mln zł, a termin jej zakończenia to 2021 r. (PAP)




Sprawdź też:
unia
Port Szczecin
Port Świnoujście

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.