Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W 2018 r. Odrą ma popłynąć więcej węgla

infoship
08.01.2018 12:21
0 Komentarzy

Podwojenia ilości węgla, wyprawianego drogą wodną z Gliwicdo Wrocławia, spodziewa się w 2018 r. wobec poprzedniego roku operator PortuGliwice. W ub. roku, po pięciu latach przerwy, wznowiono tam przeładunek węgla,wysyłając ponad 120 tys. ton tego paliwa.

Pierwsze barki z węglem wypłynęły z Gliwic 14 lipca ub.roku, dowożąc go Kanałem Gliwickim i dalej Odrą do elektrociepłowni Kogeneracjawe Wrocławiu. Pod koniec lipca operator Portu Gliwice, czyli Śląskie CentrumLogistyki, oraz grupa OT Logistics podpisały kontrakt na usługę przeładunkową wporcie, gdzie spedytor dowoził węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek.

Umowa przewidywała transportowanie do końca 2017 r. KanałemGliwickim i Odrą ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie. Jak poinformował PAPdyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki Robert Goc, ostatecznie w ub.roku w Porcie Gliwice przeładowano 126,9 tys. ton miału węglowego z gliwickiejkopalni Sośnica dla wrocławskiej elektrociepłowni.

Do portu OT Logistics dowiózł 63 pociągi z 2434 wagonamikubłowymi typu FAS (wagon tego typu wyposażony jest w cztery rozchylane kubły;ich rozładunek dokonywany jest poprzez przeniesienie kubła w żądane miejsce -np. urządzeniem portowym nad barkę – i rozchylenie obu jego części). Z portu doWrocławia wypłynęły ogółem 293 barki.

Goc przypomniał, że obecnie, od 15 grudnia, trwa przerwa wżegludze śródlądowej, która zakończy się 15 marca. „Na 2018 r. planujemyprzeładować ok. 250 tys. ton węgla, ale umowa jeszcze nie została podpisana” -zasygnalizował dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki.

Ze względu na wielkość śluz na Kanale Gliwickim, barki musząbyć transportowane między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem oddzielnie. Na Odrzezestawy mogą płynąć w konfiguracji po dwie barki na każdy pchacz. Barki międzyGliwicami a Wrocławiem mają do pokonania ok. 200 km. Rejs wymaga przepłynięciaprzez 27 śluz.

Plany Ministerstwa

W połowie ub. roku odwiedzający gliwicki port ministergospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, żeprzywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy dopriorytetów rządu. Deklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z GórnegoŚląska do Opola i Wrocławia jeszcze 2017 r..

W planach ministerstwa określonych w „Założeniach doplanów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 zperspektywą do 2030” znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasyżeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskichdróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacjatzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.

Obecnie na Kanale Gliwickim, przy wsparciu środkami ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzona jest modernizacja czterechz sześciu śluz (dwie pozostałe zostały już przy wsparciu POIiŚ na lata2007-2013 zmodernizowane – prace zakończyły się w 2015 r.). Prace na ostatniejz nich powinny zakończyć się na początku 2021 r.

Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim ma określićplanowane studium wykonalności dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Śląskie Centrum Logistyki obsługuje m.in. gliwicki portrzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura.Należy w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic. Mniejszościowiakcjonariusze to m.in. DB Cargo Polska oraz OT Logistics.

Grupa kapitałowa OT Logistics jest największym operatoremportowym w Polsce i jednym z największych na południowym wybrzeżu MorzaBałtyckiego w zakresie obsługi ładunków masowych, suchych i drobnicy. Zarządzaflotą ok. 800 jednostek śródlądowych, to największa firma transportuśródlądowego w Niemczech Wschodnich i Polsce. Ponadto, grupa skupia podmiotywyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, spedycji i logistyce.(PAP)

Komentarze