Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Zielonej Górze debatowali o Odrze

infoship
20.02.2017 08:52
0 Komentarzy

O potencjale i problemach żeglugi śródlądowej rozmawialidziś uczestnicy wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Rozwoju WojewództwaSejmiku Województwa Lubuskiego z przedstawicielami komisji Sejmików:Zachodniopomorskiego, Dolnośląskiego, Opolskiego i Śląskiego. Spotkanie odbyłosię 17 lutego br. w Zielonej Górze.

Obrady rozpoczął przewodniczący sejmiku Czesław Fiedorowicz.? „Chciałbym podziękować wszystkim za przybycie. Temat dzisiejszego spotkaniajest niezwykle ważny. Wiem, że uczestnicy dzisiejszego posiedzenia są mocnozaangażowani w sprawy żeglugi śródlądowej naOdrze, w związku z czym liczę na aktywny udział w dyskusji – mówiłprzewodniczący.

Odra z punktu widzenia rządu

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej iŻeglugi Śródlądowej Jerzy Materna omówił działania Ministerstwa GospodarkiMorskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące rozwoju śródlądowych dróg wodnych wPolsce oraz plany na 2017 r. Przedstawił on obszerną informację na temat podjętych działań orazplanów resortu w zakresie kompleksowego zagospodarowania śródlądowych drógwodnych i rozwoju żeglugi śródlądowej.

Wśród dotychczasowych osiągnięć wymienił przyjęcie „Założeńdo planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce”, prace związane zuruchomieniem regularnego transportu węgla ODW z portu w Gliwicach doElektrowni Opole. Niewątpliwym sukcesem było podpisanie przez Prezydenta RPAndrzeja Dudę ustawy o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawiegłównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN).

W nadchodzącym roku w Ministerstwa Gospodarki Morskiej iŻeglugi Śródlądowej planuje się przygotowanie studiów wykonalności dlanajważniejszych projektów inwestycyjnych oraz współpraca z MinisterstwemRozwoju i Ministerstwem Środowiska przy realizacji projektów finansowanych ześrodków Programu Infrastruktura i Środowisko.

Kontynuowane będą także prace Komitetu Sterującego do sprawInwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych i grup roboczych, a także współpracaw ramach Komitetu Monitorującego Studium Wykonalności dla połączeniaDunaj-Odra-Łaba. MGMiŻŚ zainicjowało również powołanie grupy roboczej do sprawszybkiego udrożnienia Kanału Gliwickiego dla żeglugi śródlądowej.

Odra i turystyka

Z kolei o projekcie transgranicznym „Odra dla turystów” mówiłPrezydent Nowej Soli Wadim Tyszkiewicz. – W 2004 r. zaczęliśmy marzyć, a dziśmożemy śmiało powiedzieć, że marzenia te w 100 proc. zrealizowaliśmy.Postanowiliśmy zagrać w drużynie. To nie było łatwe zadanie. Nie było byniczego, gdybyśmy razem nie postanowili działać. Chodziło o kompleksowedziałania. Zaczęliśmy od małych kroków. Odra kojarzona była głównie z powodzią.Wiele pracy włożyliśmy w te działania. Powstało m.in. unikalne molo na rzece wBytomiu Odrz., powstały porty w Krośnie Odrzańskim, Cigacicach i Bytomiu Odrz.,pojawiły się dwa statki pasażerskie ? Laguna i Zefir. Odra diametralniezmieniła swoje otoczenie. Odra tętni życiem, odbywa się coraz więcej imprez -mówił W. Tyszkiewicz. Podkreślał, że istotne jest tworzenie produktówturystycznych w oparciu o perełki: winnice, miasta, muzea, gospodarstwaagroturystyczne. Jeśli my te wszystkie atrakcje złożymy w całość możemykonkurować z najlepszymi. Dodał, że warto postawić na turystykę aktywną ? konną,rowerową.

– „Gospodarcze wykorzystanie Odry jest jednym z priorytetówStrategii Rozwoju Polski Zachodniej ? wielokrotnie podkreślała marszałekElżbieta Anna Polak.

O szczegółach Odrzańskiej Drogi Wodnej w Strategii narzecz Odpowiedzialnego Rozwoju orazStrategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 mówił Dyrektor BiuraRozwoju Regionu Maciej Nowicki.

? Odra to najważniejsza oś rozwojuspołeczno-gospodarczego Polski Zachodniej. Odrzańska Droga Wodna spina większośćośrodków rozwojowych Polskim Zachodniej (z wyjątkiem Poznania) i łączy PolskęZachodnią z północą (przez połączenia promowo-portowe) i południem Europy(poprzez układ autostrad czeskich). ODW to ważny element europejskiej siecidróg wodnych śródlądowych, przebiega wzdłuż Środkowoeuropejskiego KorytarzaTransportowego – mówił dyrektor M. Nowicki.

Odrzańska Droga Wodna w StrategiiRozwoju Polski Zachodniej 2020 to przywrócenie minimum III klasy żeglownościdla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki wodnej,przywrócenie i rozwój transportu towarowego z wykorzystaniem i rozbudowąśródlądowych portów rzecznych oraz docelowo doprowadzenie do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki.Źródła finansowania projektu – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko2014-2020: 85% oraz budżet państwa: 15%.

Dyrektor Maciej Nowicki przedstawił także prace województwPolski Zachodniej i Zespołu roboczego ds. SRPZ 2020 w sprawie Odrzańskiej DrogiWodnej.

Podczas dyskusji na liczne pytania uczestników odpowiadałz-ca Dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej Przemysław Daca. Pytaniadotyczyły m.in. ustawy o fundusz żeglugi śródlądowej, czy region śląski będzieobjęty w studium, kiedy zostanie ujednolicony system przekazu informacji,ponieważ obecnie aż trzy podmioty regulują sprawy związane z drogą wodną, czyjest szansa, żeby włączyć w inwestycje na Odrze stronę niemiecką, która mogłabypartycypować w kosztach.

W obradach wzięli udział członek zarządu Alicja Makarska,Radni Województwa Lubuskiego: Edward Fedko, Wacław Maciuszonek, Tadeusz Pająkoraz Klaudiusz Balcerzak oraz Tomasz Możejko.

Komentarze