TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wraca temat promu dla PŻB. Ze Szczecina
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 12.07.2018 16:00:48
Wraca temat promu dla PŻB ze Stoczni szczecińskiej

Prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

Cięcie blach dla promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ma ruszyć na przełomie stycznia i lutego 2019 r.; jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. – poinformowali w środę. 11 lipca, w Stoczni Szczecińskiej przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu.

Według MGMiŻŚ budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory, który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.

"Musieliśmy wydłużyć długość promu, ze względu na to, że nasi bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego" – powiedział dziennikarzom prezes PŻB S.A. Piotr Redmerski. "Rynek będzie rósł i nie można dokupować następnych kilku promów, tylko trzeba budować większe jednostki" – dodał Redmerski.

"Paliwem przyszłości, którym ten prom będzie zasilany, jest LNG, nie tylko dlatego, że jest to ekologiczne paliwo, ale dlatego, że jest to ekonomicznie uzasadnione" – podkreślał.

"Będziemy budowali prom o długości około 218 metrów, szerokości 31,4 metra, wysokości do pokładu głównego 9,5 metra i zanurzeniu 6,4 metra, który będzie miał około 10,6 tys. ton nośności" – powiedział z kolei prezes konsorcjum NED, które projektuje prom, Jerzy Pietrzak.

Jak kontynuował, "wysokość od stępki do czubka komina to około 45 metrów". "Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, sięgniemy prawie czterech kilometrów linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi" – podał Pietrzak.

Jak wyjaśniał Marek Różalski, prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, która buduje jednostkę, prom, który znajduje się obecnie w projekcie technicznym, różni się zdecydowanie od wcześniejszych założeń. Jak dodał, jest większy, co wymagało wprowadzenia poprawek, które wydłużyły cały proces.

"Musimy dokonać w tej chwili wyboru ostatecznego dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia" – dodał Różalski.

Pietrzak, dopytywany o termin ukończenia promu, powiedział: "Mimo pewnych przesunięć projektowych końcowy termin przewidywany na przełomie 2020 i 2021 r. będzie dotrzymany. Jestem o tym przekonany". "Mamy przewidziany czas na ukończenie projektu techniczno-klasyfikacyjnego na koniec stycznia 2019 r. Projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Planowany start z cięciem blach to jest przełom stycznia i lutego 2019 r." – zapowiedział.

Z kolei Redmerski dodał, że jednostka ma pływać w lutym 2021 r.

Na konferencji prasowej obecny był także minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, który podkreślał, że "dla rządu najważniejsza jest odbudowa przemysłu stoczniowego w aspekcie Pomorza Zachodniego, Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia". "W związku z tym projekt Batory jest integralną częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ma za zadanie wpłynąć znacząco na proces reindustrializacji kraju, a na pewno dać nowy oddech, jeśli chodzi o całe Pomorze Zachodnie" – dodał minister.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Prom budowany był przez Morską Stocznię Remontową Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie funkcjonuje pod nazwą Stocznia Szczecińska.

Wcześniejsze informacje mówiły o tym, że prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość 202,4 m i szerokość 30,8 m. Miał pomieścić 400 pasażerów i 70 osób załogi.

Według informacji z czerwca ub.r. pierwsze prace związane z budową sekcji stocznia miała rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 r. W czerwcu 2018 r. miał rozpocząć się cykl pochylniowy. W 2019 r. jednostka miała być gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB. (PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
prom
stocznia
Polferries
Port Szczecin
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.