TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wstępna koncepcja Portu Centralnego w Gdańsku
PAP InfoShip.pl - Opublikowano: 28.09.2018 10:30:44
Wstępna koncepcja Portu Centralnego w Gdańsku

W Porcie Gdańsk zaprezentowano wstępne koncepcje Portu Centralnego.

Wstępne koncepcje kształtu Portu Centralnego w Gdańsku zaprezentowano w czwartek - 27 września - w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Port Centralny, którego celem będzie zwiększenie konkurencyjności portu gdańskiego na Bałtyku, ma powstać do końca 2027 roku.

-"To jest nasza flagowa, najważniejsza inwestycja, która określi pozycję i status Gdańska na najbliższe dekady. Przedstawiamy raport o stanie prac nad Portem Centralnym, ale jest to cały czas faza analityczna" - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, Marcin Osowski.

Dodał, że plan budowy Portu Centralnego w Gdańsku budzi już duże międzynarodowe zainteresowanie.

-"My w tej chwili spotykamy się z przedstawicielami różnych operatorów z różnych krajów. Ostatni miesiąc to są wizyty Chińczyków, Amerykanów, Holendrów oraz przedstawicieli portu Singapur" - wyjaśnił.

-"Wszyscy patrzą na ten port, dlatego, że on staje się realny. Również w kontekście tego, co się ostatnio dzieje w DCT, czyli faktu oficjalnego już, że jeden z udziałowców DCT wystawił go na sprzedaż. I my również w tym kontekście mówimy, że oprócz terminala kontenerowego DCT, planujemy m.in. nowy, duży, niezależny terminal w ramach Portu Centralnego. To pokazuje, że siła logistyczna Gdańska i tej części Europy cały czas rośnie" - ocenił Osowski.

Koncepcję budowy Portu Centralnego opracowuje, wybrane w przetargu, konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk. Umowę ws. przygotowania koncepcji Portu Centralnego podpisano w maju tego roku. Konsorcjum ma opracować koncepcję budowy PC w ciągu 10 miesięcy.

Dwa etapy

Generalny Projektant Portu Centralnego w Projmors Krzysztof Postoła powiedział w czwartek, że prace nad projektem zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszej ma dojść do stworzenia trzech koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Ta faza ma się zakończyć na początku grudnia 2018 r. Wówczas zamawiający tj. ZMPG po rekomendacji konsorcjum wybierze jedną z wiodących, docelowych propozycji. W drugim etapie prac koncepcyjnych konsorcjum będzie uszczegółowiać i dopracowywać finalną koncepcję Portu Centralnego.

-"Jesteśmy w co najmniej połowie pierwszej fazy prac nad koncepcją Portu Centralnego. Przygotowaliśmy na razie ok. 7-8 rozwiązań" - powiedział PAP Postoła.

Podczas oficjalnej prezentacji przebiegu prac nad koncepcją Portu Centralnego Postoła zwrócił uwagę na potencjalną lokalizację tej inwestycji.

-"Praktycznie nie ma innej możliwości jak tylko zbudować Port Centralny w widłach wejścia do portu wewnętrznego i falochronu półwyspowego Portu Północnego. Tę lokalizację charakteryzuje to, że w zasadzie nie będzie to port oparty o brzeg, plażę, czy ujście rzeki. W związku z tym musimy całość portu, całość infrastruktury portowej, zrealizować na morzu, czyli stworzyć wszystko od zera" - tłumaczy Postoła.

Dodał, że w ramach dotychczasowych prac wielobranżowy zespół specjalistów opracował m.in. prognozy popytu i ruchu pasażerskiego do 2030 r., inwentaryzację technicznej infrastruktury, opinię geotechniczną, analizę warunków naturalnych oraz kwerendę archeologiczną.

Inwestycja Portu Centralnego, o planowanej powierzchni ok 500 ha z docelową liczbą do ośmiu terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro, pozwoli przeładowywać w Porcie Gdańsk nawet 100 mln ton ładunków rocznie.

Budowa Portu Centralnego ma być sfinansowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Port morski Gdańsk leży nad Zatoką Gdańską na Martwej Wiśle. Jest jednym z największych bałtyckich portów - jego powierzchnia obejmuje 3 tys. 248 ha lądu, a łączna długość nabrzeży wynosi 23 tys. 700 m. Północna część portu zdolna jest przyjmować największe statki, jakie pływają po Morzu Bałtyckim.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Port Gdańsk
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.