TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielone światło dla projektu budowy tunelu pod Świną
InfoShip.pl - Opublikowano: 20.07.2019 14:00:17
Zielone światło dla projektu budowy tunelu pod Świną

Zachodniopomorskie: Jest wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tunelu w Świnoujściu

Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu w Świnoujściu złożono w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim – podały 17 lipca służby prasowe wojewody zachodniopomorskiego. Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla tej inwestycji – zaznaczono.

"Na podstawie decyzji ZRID wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło w terminie kontraktowym. Uzyskanie decyzji planowane jest jeszcze w tym roku" – poinformowało w środę centrum prasowe wojewody zachodniopomorskiego.

"Sprawne przejście przez projektowanie jest bardzo ważne przy inwestycjach realizowanych w formule projektuj i buduj, terminowe złożenie wniosku o ZRID dobrze wróży na etap robót budowlanych" – powiedział, cytowany w komunikacie dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Wojewoda zachodniopomorski przeprowadzi postępowanie w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Stan prac

Umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy miastem Świnoujście a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Inwestorem zastępczym dla tej inwestycji jest GDDKiA.

Od zawarcia kontraktu wykonawca prowadził prace projektowe, przygotowując szczegółowy projekt tunelu. Projektowanie – jak poinformowano w komunikacie - przebiegało zgodnie z harmonogramem.

Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję, a także będą mogły się rozpocząć roboty.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na IV kwartał br., po uzyskaniu decyzji ZRID. W pierwszym etapie prowadzone będą prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi ponad 793 mln zł, a koszt inżyniera kontraktu to ponad 21 mln zł.

Koniec przepraw

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hydrobudowa
Port Świnoujście
  • Krzysztof Kasperski – 20.07.2019

    Po 1 pasie w każdym z kierunków szybko zablokuje ten tunel .. nie wiem co lepsze .. stać w korku przed przeprawą promową czy w tunelu ..

  • Wojciech Twardy – 21.07.2019

    Mam nadzieję że jeden prom zostanie z myślą o pieszych, rowerzystach i mieszkańcach Świnoujścia. Mam nadzieję że Świnoujście błędu Gdańska nie popełni

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.